Gaat een verkoudheid sneller over door sport?

Je hoort vaak mensen zeggen dat je een (beginnende) verkoudheid 'eruit kunt zweten'. Zit hier een kern van waarheid in of is het een bakerpraatje?

Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
in: Ziekten
1.8K

Het beste antwoord

Dat is helaas een bakerpraatje.

Zweten is een gevolg van een verhoogde lichaamstemperatuur die wordt veroorzaakt door verhoogde activiteit van je afweersysteem. Die verhoogde temperatuur is meestal het einde van het afweerproces, dus als de infectie al is overwonnen. Na de zweetfase voel je je logischerwijs vaak een stuk beter.

Het werkt niet andersom: je kunt niet actief je lichaamstemperatuur verhogen en daardoor je weerstand verbeteren of het overwinnen van een infectie versnellen. Als je ziek bent kun je rustig blijven sporten, maar jezelf in het zweet werken, onder te warme dekens liggen of in de sauna gaan zitten is juist contraproductief omdat je daarmee je afweer remt.
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Bedankt voor het duidelijke, zij het teleurstellende antwoord :)
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
of toch wel:
https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/2248758
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
@Jackd Dat artikel gaat over het mogelijk enigszins kunnen voorkomen van common colds, beslist niet over het genezen ervan. Ik weet niet of die duim omlaag ook van jou is?
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
"je kunt niet actief je lichaamstemperatuur verhogen en daardoor je weerstand verbeteren"
In een sauna kan je temperatuur oplopen tot 39.
Sauna verbeterd de weerstand. (zie bron) "of in de sauna gaan zitten is juist contraproductief omdat je daarmee je afweer remt."
Er staat ook in het artikel dat wel of geen sauna niet uitmaakt als je al ziek bent. Ik min antwoorden die (deels) niet kloppen, vooral als er geen bronvermelding bij staat. "mogelijk enigszins"
significantly fewer en de helft tijdens het 2e deel. (volgens bron)
Jammer om tekst te gaan verdraaien.

Andere antwoorden (1)

met een lichte verkoudheid is er absoluut geen bezwaar tegen wat beweging:
Geen koorts? Geen excuus dus. Zo simpel is het. Al raadt Pauwels wel af om zeer intensief te sporten en in het rood te gaan met een lichte verkoudheid, omdat er dan te weinig energie overblijft om de infectie de de kop in te drukken. “Maar gewoon lichtjes wat joggen, fitnessen, fietsen of zwemmen, dat kan zeker geen kwaad,” stelt Pauwels ons gerust. “Het is niet echt wetenschappelijk onderbouwd dat je sneller geneest als je wat meer sport met een verkoudheid. Wel is het zo dat als je plezier beleeft aan het sporten en je er goed bij voelt, dat dit mooi meegenomen is in een periode waarin je verkouden bent. Dat kan je mentale welzijn ten goede komen, en dan kan lichtjes sporten er misschien zelfs voor zorgen dat je je ook fysiek beter voelt.” Niet flauw doen is de boodschap, en stop maar gewoon een stevige voorraad zakdoekjes in die joggingbroek.
fremar