Let op: Startpagina GoeieVraag geeft geen medisch advies. De antwoorden en reacties zijn geen vervanging voor een consultatie bij een arts. Raadpleeg bij gezondheidsklachten daarom altijd een arts.

door Kan de niesreflex getriggerd worden door houding van nek?

Mede n.a.v. ook een vorige vraag : https://www.startpagina.nl/v/gezondheid/lichamelijke-klachten/vraag/612904/waardoor-onstuitbare-niesbuien-nacht-slaap
Lijkt of ik gaandeweg in vicieuze cirkel zit mbt ook niezen. Tal van ochtenden en in ligstand nog geen prikkels komen deze reflexen om e vaak ook keihard onstuitbaar. voor uren en soms doorlopend naar een volgende dag. Huisarts kan nog geen verbanden leggen omdat allergie al uitgeslotensis en ik ook bekend ben met multiple-pathologie qua bouw en vooral ook op neurologische vlak , bekend ben met epilepsie die lastig behandelbaar blijkt. "We zoeken door" mede omdat vanuit de mri ( en andere neuro onderzoeken) al eerder schades zijn die audio- en licht overgevoelige reacties veroorzaken .
Brillen en dus ook minderen van licht kunnen deze flinke niesbuien niet doen stoppen. Inmiddels maar na ook echt groot insult weer lijkt alles en vooral linkszijdig 'erger' geworden. Ooglid hangt ook wat meer bij (loop en en nek bewegingen komt ook duizeligheid op.

PS.Ik snap dat GV geen medische site is, maar met vindingrijkheid van de lezers, hun expertises en ervaringen komen we soms op prima oplossingen :)

Weet jij het antwoord?

/2500

Het beste antwoord

Om te beginnen: wat lijkt me het erg om hier last van te hebben. Sterkte! Ik heb geen verband kunnen vinden tussen de niesreflex en de houding van nek. Toch wat opmerkingen. Een nies is bedoeld voor het reinigen van prikkelende stoffen uit het ademhalingsstelsel. Bij prikkeling van het neusslijmvlies wordt er een signaal via de drielingzenuw naar het reflexcentrum in de hersenen gestuurd. Je arts zegt dat allergie uitgesloten is, maar dat lijkt me moeilijk bewijsbaar. Er bestaan allergieën waarvan de oorzaak onbekend is (Idiopathic Anaphylaxis). Andere oorzaken van niesbuien kunnen zijn: - Kijken naar een lichtbron. De oorzaak van het niezen zou kunnen zijn dat de gezichtszenuw ongewoon dicht tegen de drielingzenuw aan ligt, waardoor een hevige prikkeling van de gezichtszenuw door toedoen van het licht ook een prikkeling van de drielingzenuw veroorzaakt (Photic sneeze reflex). - Blootstelling aan harde geluiden (Sonar sneezing). - Te veel eten. Dit kan de zenuwen van een uitgerekte maagwand irriteren waarna een niesbui volgt (Snatiation). - Eten van pittig voedsel (Gustatory Rhinitis). Theoretisch zou je kunnen stellen dat als een niet aan de neus gerelateerde zenuwprikkel een niesreflex kan veroorzaken, misschien ook een (geïrriteerde?) zenuw in de nek hiervoor kan zorgen.

Bronnen:
http://www.foodpyramid.com/conditions-diso...
wikipedia

Stel zelf een vraag

Ben je op zoek naar het antwoord die ene vraag die je misschien al tijden achtervolgt?

/100