Met erfelijkheidsonderzoek borstkanker voorkomen?

Ik lees in mijn biologie boek dat men via een erfelijkheidsonderzoek kan onderzoeken of op sommige chromosomen een erfelijke ziekte is. Als dit is hebben nakomelingen veel kans om deze ziekte ook te krijgen. dan staat er dat veel vrouwen er voor kiezen om de borsten te laten amputeren omdat je hiermee blijkbaar het kan voorkomen. Dit snap ik niet, want daarmee haal je toch niet de erfelijke ziekte weg op alle lichaamscellen in het lichaam waardoor je toch nog steeds die erfelijke ziekte kan krijgen?

Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
in: Ziekten
1.3K

Antwoorden (1)

Het DNA verandert met zo'n operatie inderdaad niet. De fout in het DNA bestaat dus nog steeds. Maar de fout in het DNA houdt in dat er gecodeerd wordt voor een bepaald gen waarmee het risico op borst- en eierstokkanker ernstig verhoogd is. Na het verwijderen van de borsten is er bijna geen borstweefsel meer. De fout in het DNA zou zorgen voor kanker in dit borstweefsel. Als dit borstweefsel er niet meer is, kan daarin ook geen kanker ontstaan.

Merk op dat ik schrijf: "bijna" geen borstweefsel meer. Er blijft altijd wel een beetje borstweefsel over en daar kan nog steeds kanker in ontstaan. Bij de twee meest bekende DNA-mutaties die de kans op borstkanker zeer verhogen, bestaat verder ook een verhoogd risico op eierstokkanker en op sommige andere soorten kanker. Het preventief laten verwijderen van de borsten betekent daarom niet dat er geen kans meer bestaat op zo'n erfelijke kankersoort, maar het risico is wel heel veel kleiner geworden.