polyarteriitis nodosa wat is de oorzaak?

mijn man is in januari gestorven in het ziekenhuis officieel aan een enorme hersenbloeding ten gevolge van polyartriitis nodosa. een zeer zeldzame ziekte is er iemand die meer weet van deze ziekte mijn man was 49 jaar

6 jaar geleden
in: Ziekten
1.6K
Ritsuka
6 jaar geleden
hebben de artsen je niet meer kunnen vertellen?
Hier de Wikipedia pagina met info: https://nl.wikipedia.org/wiki/Polyarteriitis_nodosa
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Je mag ook nu nog, maanden later contact opnemen met de arts in het ziekenhuis die je man heeft behandeld.
Rouwen is een proces wat veel tijd kost. En vooral bij zoiets hebben nabestaanden vaak vragen na een aantal maanden.
Elke arts weet dit en zal dan ook graag willen proberen om te helpen. Veel sterkte met je verlies.

Antwoorden (1)

PolyArteritis Nodosa (PAN) werd voor het eerst beschreven in 1866. PAN is een auto-immuun ziekte, waarbij het afweersysteem van de patiënt het eigen lichaam als vijandig beschouwt en het aanvalt.
Bij PAN raken vooral de middelgrote en grote slagaderen ontstoken. Voorkeursplaatsen voor de ontstekingen zijn de plekken waar de slagaderen zich in tweeën splitsen. Vooral de slagaderen in de buik lopen risico te worden aangedaan en ook de nieren.

‘Poly' betekent ‘veel' en geeft aan dat de ontsteking in veel bloedvaten aanwezig is. Arteritis is het woord voor slagaderontsteking. Nodosa staat voor de knobbels, die soms in het verloop van de aderen zichtbaar zijn. Ook op de huid kunnen knobbels voorkomen. ‘Pan' betekent ‘helemaal' en geeft aan dat alle delen van het bloedvat ontstoken zijn, zowel de binnen- als de buitenkant.

PAN begint vaak tussen het 40e en 50e jaar. Mannen krijgen de ziekte vaker dan vrouwen. Het is onbekend waardoor de auto-immuunreactie die de aandoening veroorzaakt wordt uitgelokt. Opvallend is dat bij een deel van de patiënten gelijktijdig een hepatitis-B infectie (een vorm van leverontsteking) optreedt of dat er sprake blijkt te zijn van een chronische hepatitis-B infectie. Dat dit met elkaar te maken heeft is zeker, maar het is onbekend waarom dat zo is. Ook is niet bekend of het één door het ander veroorzaakt wordt of omgekeerd. Het leidt er wel toe dat er veel meer mensen met PAN zijn in landen waar veel hepatitis-B voorkomt (bijvoorbeeld Frankrijk).
Amadea