Hoe kom je af van arachnofobie?

Ik ben als de dood voor spinnen. Hoe kom ik af van deze angst.

Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
in: Ziekten
2.6K

Het beste antwoord

Wetenschappelijk onderzoek heeft veelvuldig aangetoond dat gedragstherapie de meest aangewezen behandelvorm is voor spinnenfobie.
Je zou hierbij aan exposure therapie kunnen denken. Dit is een therapie waarbij je wordt geconfronteerd met je angst, in dit geval dus de angst voor spinnen. Door in kleine stappen steeds verder geconfronteerd te worden met je angst voor spinnen kun je deze overwinnen. Zo zul je eerst geconfronteerd worden met een foto van een spin. Gaandeweg in de therapie zul je meer met spinnen geconfronteerd worden en uiteindelijk kun je het aan om een spin vast te houden. Op deze manier leren je hersenen dat je angst voor spinnen onterecht is.

Toegevoegd na 5 minuten:
Wetenschappers van de Universiteit Amsterdam hebben een methode ontwikkeld waarmee mensen binnen twee minuten af kunnen komen van hun hardnekkige arachnofobie...
Fase één van de behandeling is het oproepen van de angst met een harige tarantula of een vogelspin. Door dichterbij de spin te komen, wordt het geheugen helemaal opgezet. Na deze ontmoeting wordt een pilletje met daarin propranolol toegediend en mag je naar huis. Vervolgens wordt het geheugen zo precies beïnvloed dat een ontmoeting met een spin geen angstige associatie meer geeft, maar juist een geruststellende.

Toegevoegd na 28 minuten:
Andere "supersnelle" methoden zijn EMDR, hypnotherapie, NLP of MindRelease. Duidelijke bewijzen dat deze echt goed werken bij deze fobie zijn er (nog) niet.
SimonV