Zal een dokter eerder bellen als de uitslag van een punctie negatief is?

De punctie is vroeg in de ochtend afgenomen en kennis van mij heeft daarvoor 24 uur moeten verblijven in het ziekenhuis volgens protocol. Nu moet hij 2 weken wachten op de uitslag en vroeg zich af of je eerder gebeld wordt als het negatief is?

Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
in: Ziekten
7.7K
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
In het algemeen gaat het als volgt:
Als de uitslag positief is en snel behandelt dient te worden, dan wordt de patiënt sneller opgeroepen voor een consult bij de behandelend arts, als er nog gewacht kan worden met behandelen dan blijft de afspraak staan wat betreft het informeren over de uitslag.
Als de uitslag negatief is, blijft de afgesproken datum voor het gesprek over de uitslag staan, er is dan geen behandeling nodig, mogelijk wel verder onderzoek naar de oorzaak van de klachten, wat ook dan besproken zal worden.

Het beste antwoord

Meestal niet.
Maar eerst even, om verwarring te voorkomen: een "negatieve uitslag" is over het algemeen juist positief voor de patiënt. De ziekte waarnaar gezocht wordt is dan niet aanwezig; vandaar "negatief." Bij een positieve uitslag is die ziekte er juist wel.

Bij een punctie wordt het gepuncteerde vocht onder de microscoop bekeken door een patholoog, om te zien of er cellen in het vocht aanwezig zijn; meestal willen de artsen dan weten of er kankercellen inzitten. Nu is het zo dat cellen niet zonder meer te zien zijn onder een microscoop; ze moeten eerst gekleurd worden. Met verschillende kleuringstechnieken zijn verschillende onderdelen van de cellen zichtbaar te maken. Op deze manier kan er niet alleen gekeken worden welke cellen er in het vocht zitten, maar kan er ook gekeken worden of bepaalde eiwitten in de cellen/ celwanden zitten. Dit laatste zegt dan weer iets over de prognose.

Dit kleuren neemt al snel anderhalve week in beslag. Daarna moet het nog bekeken worden.
Als bij deze eerste beoordeling al meteen te zeggen is dat er geen kankercellen in het vocht zitten dan is het daarmee klaar en kan de behandelaar dus in principe al contact opnemen met de patiënt; in de praktijk zal de arts dan echter meestal wachten totdat de patiënt weer op controle komt (tenzij er natuurlijk nadrukkelijk afgesproken is om telefonisch contact te hebben.)
Mocht het bij de eerste beoordeling nog niet helemaal duidelijk zijn dan zijn er vaak nog extra kleuringen nodig, die ook weer tijd in beslag nemen. Meestal betekent dat dan dus wel dat er 'iets' gezien is, maar wat dat 'iets' is valt zonder die extra kleuringen niet te zeggen.
Spreekt voor zich dat het dan dus langer duurt voordat de behandelaar contact op kan nemen met een uitslag.