wat zou de oorzaak & behandeling zijn van mijn eetprobleem?

een maand geleden woog ik 75kg. Nu een week geleden woog ik 73 kg en dan in 2/3 dagen tijd ineens 70 kg, ik vind het niet erg dat ik 5 kg ben afgevallen maar in 2/3 dagen tijd - 3 kg is toch wel raar dat ik zo snel ben afgevallen. Ik eet ook heel weinig. Ik bedoel dan dat ik smorgens niks eet en smiddags ook niet pas rond de avond wel maar ongzond zoals fastfood. of amper een yoghurtje Smorgens en smiddags soms ook niks of een heel klein beetje en dan savonds ongezond. Feitelijk eet ik heel weinig en als ik eet ,is dat ongezond. Misschien daardoor dat ik ben afgevallen maar ik weet niet de oorzaak waarom ik zoveel en plots ben afgevallen in 2 dagen tijd. Ben ik ziek misschien? Waarom is het zo moeilijk om gezond te eten mijn levenstijl is enorm in de war waardoor ik misschien vitaminen tekort heb waardoor ik afval? iemand een idee wat de oorzaak kan zijn en wat ik kan doen? moet ik me laten opnemen? ik drink ook heel weinig..

Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
in: Ziekten
1K
Amadea
7 jaar geleden
Maar waarom heb jij dan zo'n ongezond eetpatroon?
Erna55
7 jaar geleden
Ik neem aan dat je een behandelaar hebt, wanneer ik je vraaggeschiedenis bekijk.
Wanneer dat niet meer het geval is, ga naar de huisarts en vraag verwijzing voor een hulpverlener die je kan helpen. Niet alleen met dit probleem, maar ook met je andere problemen.
Ritsuka
7 jaar geleden
Probeer in elk geval wat meer te eten voor ontbijt en lunch. Ook al neem je maar stuk fruit, wat kwark, of drinkontbijt. Wat is de reden dat je jezelf zo verwaarloost? Zit je met iets?
Cryofiel
7 jaar geleden
Je vraagt naar de oorzaak, maar die kunnen wij slechts gissen. De behandeling hangt af van de oorzaak.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Als je ineens minder eet dan verlies je ook redelijk wat vocht (reactie van je lichaam), dit kan heel weinig zijn, maar bij sommige mensen kan dit wel een aantal kg zijn (bovenop het gewichtsverlies omdat je minder eet = minder gewicht aan voedsel in je lichaam en simpelweg verbranding, al is dat laatste minder aannemelijk gezien de tijd).

Antwoorden (1)

Wat de oorzaak is van je gewichtsverlies lijkt me niet moeilijk: je eet te weinig. Ja, 5kg in korte tijd is wel veel, maar het kan best zo snel gaan als je ineens heel weinig gaat eten en drinken. Een deel van wat je op de weegschaal ziet is immers het eten en drinken dat op dat moment in je lijf aanwezig is. De eerste 1 á 2 kilo heb je waarschijnlijk zo weer terug als je weer voldoende gaat eten en drinken. De andere kilo's komen alleen door meer te eten dan je aan energie verbruikt.

Waarom je zo weinig eet, kunnen wij je niet vertellen. Je zegt zelf niets over de reden: misschien heb je weinig eetlust of krijg je last van je maag of darmen als je bepaalde dingen eet, of ben je snel misselijk. Het kan ook zijn dat je geen regelmaat hebt en vergeet om te eten tot je in de avond eindelijk echt honger krijgt. Of je verwaarloost jezelf min of meer bewust, omdat je jezelf minderwaardig vindt en je probeert jezelf te straffen. Wij kunnen er slechts naar gissen. Ik neem aan dat als je bewust zo weinig zou eten omdat je wilt afvallen je dat zou vermelden, maar dat is uiteraard ook een mogelijkheid.

Of je je op moet laten nemen? Ik heb geen idee. Ik lees niets dat opname in een ziekenhuis noodzakelijk maakt, maar als jij bijvoorbeeld met een GGZ-instelling de afspraak hebt dat je het kunt aangeven als het niet goed gaat en je dan tijdelijk opgenomen kunt worden (zulke afspraken worden soms gemaakt binnen de psychiatrie, om crises snel te kunnen bestrijden) dan kan het feit dat je jezelf zo verwaarloost natuurlijk wel een belangrijk signaal zijn dat het niet goed met je gaat. Heb jij zo'n afspraak, overleg dan met je behandelaars over wat er nu speelt.

Het meest dringend is dat je ervoor zorgt dat je genoeg drinkt. Je lichaam kan best een tijdje zonder eten, maar zonder drinken ga je snel dood. Als je merkt dat je heel weinig plast en je plas heel donkergeel is, is dat een duidelijk teken dat je meer moet gaan drinken. Lukt dat jou niet zelf, neem dan contact op met je huisarts.

En hoewel weinig eten niet acuut tot problemen leidt, moet dit natuurlijk niet zo doorgaan. Je bent al ondervoed op dit moment (meer dan 5% gewichtsverlies in een maand), dus zorg ervoor dat je ook overdag eten binnenkrijgt. Brood, kwark, havermout: het maakt niet zoveel uit op dit moment, als je maar eet. Wil je advies over hoe je op lange termijn gezond kunt eten, dan kun je eventueel advies vragen aan een diëtiste.
Bespreek in elk geval je problemen ook met je behandelteam.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Erna55
7 jaar geleden
Plus
Ritsuka
7 jaar geleden
melk en vruchtensap zijn ook goed, vocht + voeding tegelijk.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Dat is een hele goede inderdaad, Ritsuka. Als je moeite hebt met eten geldt meestal dat vloeibare calorieën er makkelijker in gaan. Dus drinkyoghurt, (volle) melk, smoothies of bijvoorbeeld ontbijtdrank (daar zitten vaak extra vezels in) zijn dan ook goed om wat extra binnen te krijgen. Vruchtensap bevat vooral heel veel suiker dus zou niet mijn eerste keus zijn, maar als je verder overdag niets binnenkrijgt is zelfs dat waarschijnlijk al beter.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Beter in plaats van water of thee bedoel ik, voor je vocht is écht alles beter dan niets. Dus drink wat je lekker vindt en wat je naar binnen kunt krijgen, als je maar drinkt.
Cryofiel
7 jaar geleden
+
Ritsuka
7 jaar geleden
Op dit moment is even alles goed als extra, om weer even wat aan te sterken.