Kun je de ziekte van lyme genezen?

Volgens de arts werkt antibiotica maar tot op zekere hoogte. Nu zijn er alternatieve manieren om lyme te behandelen. Ben benieuwd of je van de ziekte van lyme kunt genezen?

Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
in: Ziekten
1.7K
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Heb verschillende websites bekeken, bijv:
www.ducclinic.nl
www.lymenet.nl
www.lymevereniging.nl
www.tekenradar.nl
www.balans-armhem.nl
jc54
7 jaar geleden
Als je er op tijd bij bent is lyme te genezen.
Hieronder nog een site,,,,,,
http://www.ziekte-van-lyme.nl/
Erna55
7 jaar geleden
Er zijn veel alternatieve geneeswijzen die claimen dat ze de ziekte van Lyme genezen.
lees dit ook eens : http://kloptdatwel.nl/2016/04/18/chronische-lyme-of-chronische-kwakzalverij/
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Nou, ik heb ook even naar die sites gekeken:
http://www.ducclinic.nl en http://www.balans-armhem.nl zijn simpele commerciële websites. Zij willen hun behandeling promoten. Verder staat de sites vol met (althans voor mij) niet te volgens hocuspocus en bewezen onzin. http://www.lymenet.nl en http://www.lymevereniging.nl komen ook niet echt onbevooroordeeld op mij over; dat zijn sites van patientenverenigingen overigens zelden. http://www.tekenradar.nl is ook niet echt een site met medische informatie. Waarom begin je niet te zoeken op een objectieve site als rivm.nl? Daar staat genoeg info over Lyme en niet al die bangmakerij die elders te vinden is.
SimonV
7 jaar geleden
Er zijn geen tests die aantonen dat het organisme is uitgeroeid of de patiënt is genezen. Er is nooit in de geschiedenis van deze ziekte één studie geweest die zelfs op de eenvoudigste manier bewijst dat 30 dagen van antibiotische behandeling de ziekte van Lyme geneest. Er is echter een overvloed aan documentatie in de V.S. en Europese medische literatuur dat met onderzoek van weefsel en kweek laat zien dat de korte kuren van antibiotische behandeling er niet in slagen om de Lyme-spirocheet uit te roeien. Een ongecompliceerd geval van chronische Lyme vereist een gemiddelde van 6-12 maanden van hoge dosis antibiotische therapie. De terugkeer van symptomen en bewijsmateriaal van de voortdurende aanwezigheid van Borrelia burgdorferi wijst op de behoefte aan verdere behandeling. De zeer ernstige gevolgen van onbehandelde chronische blijvende Lyme-besmetting wegen zwaarder dan de potentiële gevolgen van antibiotische therapie op lange termijn. Vele patiënten met de ziekte van Lyme hebben een behandeling nodig van 1-4 jaar, of tot de patiënt zonder symptomen is. Terugvallen komen voor en antibiotica ter onderhoud kunnen zijn vereist. http://www.lymenet.nl/info/lyme-behandeling
Cryofiel
7 jaar geleden
Goede waarnemingen, flipjeboot!
Cryofiel
7 jaar geleden
Bij mij is na een tekenbeet Lyme geconstateerd. Dat was helaas pas acht maanden na de besmetting. Al die tijd was ik klachtenvrij, op de rode plek rond de beet na (die ik niet herkende): die jeukte namelijk af en toe, alsof ik een droge plek op de huid had. Daardoor herkende ik ook niets: ik dacht aan een droge, en daardoor soms wat jeukende plek, en de roodheid weet ik aan het krabben tegen de jeuk. Na acht maanden werden er antistoffen teggen borellia in mijn bloed geconstateerd, waaruit de arts de conclusie trok dat ik was besmet. Ik kreeg toen een kuur van twee weken doxycycline (spelling?). Er is volgens mijn arts geen test die kan aantonen of ik nu borelliavrij ben of niet. Mocht ik borelliavrij zijn, dan is een eventuele nieuwe besmetting nooit aan te tonen, omdat de antistoffen van de vorige besmetting levenslang in mijn bloed aanwezig zullen blijven.

Antwoorden (1)

Ja hoor, dat kan. Sterker nog, Lyme kan in sommige gevallen uit zichzelf genezen; al zal geen arts, gezien de mogelijke consequenties als dat niet gebeurd, dat afwachten.

Volgens het RIVM lopen elk jaar ongeveer 25.000 mensen Lyme op. Ongeveer 1.000-2.500 mensen per jaar blijven daarna langdurig klachten houden.
Er bestaat geen test waarmee gezien kan worden of de Borrelia bacterie ook echt uit het lichaam verdwenen is, maar dit betekent wel dat ongeveer 22.500 tot 24.000 mensen na een Lyme infectie nooit meer klachten krijgen.

Ook van de 1.000 - 2.500 mensen die wel klachten blijven houden is het maar de vraag of die klachten ook echt samenhangen met de ziekte van Lyme. Bij een kleine groep mensen gaat het om klachten die objectief ook echt samenhangen met de Lyme; bij hen gaat de medische wetenschap er vanuit dat de klachten inderdaad van de Lyme komen. Bij een veel grotere groep mensen gaat het om algemene symptomen die bij zeer veel verschillende problemen en aandoeningen zouden kunnen passen. Het feit dat we niet kunnen aantonen dat de klachten níét van de Lyme komen betekent nu eenmaal niet automatisch dat ze er wél van komen. Bij een deel van deze groep zullen de klachten wel samenhangen met de Lyme maar bij een (waarschijnlijk grotere) groep is dat niet het geval.

Hoewel we dus niet kunnen aantonen, dat de Borrelia bacterie bij de groep van 22.500 tot 24.000 (en mogelijk/ waarschijnlijk nog meer) mensen ook echt uit het lichaam verdwenen is zijn zij wel langdurig van hun klachten af; 'for all intents and purposes' zijn zij dus als genezen te beschouwen. Dat er misschien ergens in het lichaam nog een Borrelia bacterie in leven is doet daar niets aan af.
Ter vergelijk voor deze laatste opmerking: de meeste mensen maken als kind de waterpokken door, na het verdwijnen van de klachten noemen we die mensen genezen, hoewel we weten dat het waterpokkenvirus daarna voor de rest van het leven in het lichaam achterblijft.