Strikt genomen geen een.
Voor veel soorten kanker bestaan er wel bepalingen in het bloed die afwijkend worden als er kanker is, maar geen een van al deze bepalingen is 100% specifiek voor kanker van welke vorm dan ook. Deze zo genoemde tumormarkers (denk aan bijvoorbeeld PSA voor prostaatkanker of CEA voor sommige vormen van darmkanker) kunnen dan ook hooguit een richting geven bij het zoeken naar een tumor, maar het uiteindelijk vaststellen van de diagnose kanker gebeurd altijd nog door een stukje van het verdachte weefsel te bekijken onder een microscoop.

Alleen van leukemie wordt wel gezegd dat het wel vast te stellen is via bloedonderzoek. Nu is het zeker zo dat bij leukemie duidelijke afwijkingen in het bloedbeeld ontstaan; bij een zeer sterke verhoging van het aantal witte bloedcellen met een bijpassend afwijkende differentiatie kan die diagnose inderdaad al wel met vrij grote mate van zekerheid gesteld worden. Ook hierbij geldt dat de uiteindelijke diagnose (en met name de onderverdeling van welke vorm van leukemie) gebeurt weer met microscopisch onderzoek; in dit geval van het beenmerg.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

Op dit moment kan een via bloedonderzoek alleen bloedkankers als leukemie gevonden worden.

Mogelijk is dat in de toekomst anders.
Onderzoekers van het Cancer Center Amsterdam (CCA) van VUmc hebben een grensverleggende techniek ontwikkeld die kanker in een vroeg stadium kan opsporen in een druppel bloed. Onderzoeker prof. dr. Tom Würdinger van het CCA: ”Het is belangrijk om kanker zo vroeg mogelijk vast te stellen en te behandelen. De nieuwe techniek waarmee we kanker uit het bloed ‘lezen’ kan daar een grote rol bij spelen en kan hopelijk levens redden.” Het is nu nog in een experimentele fase. Würdinger verwacht binnen vijf jaar de test beschikbaar te hebben voor de eerste patiënten. De ontdekking is vandaag door de onderzoekers gepubliceerd in het prestigieuze wetenschappelijke tijdschrift Cancer Cell.