Hoef je als jongen bang te zijn voor aderverkalking?

Ik heb wat research gedaan omtrent het dichtslibben gebeuren. Ik vind het een erg nare ziekte, hoef ik bang te zijn voor aderverkalking? Hoe groot is de kans dat ik het krijg, en hoe kan je daar achter komen?

Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
in: Ziekten

Het beste antwoord

Jouw kans op SLAGaderverkalking is groot. Vrijwel iedereen krijgt namelijk enige slagaderverkalking, maar dit hoeft lang niet altijd problemen te geven. Het is een langzaam en sluipend proces. Kan je het tegenhouden? Moeilijk. Kan je het beïnvloeden? Jazeker! Je hebt zelf redelijk veel invloed op het feit of dit gevaarlijk wordt of niet. Enkele risicofactoren op het ontwikkelen van ernstige slagaderverkalking zijn:

- Te hoog slecht cholesterol of een te laag goed cholesterol; dit is natuurlijk afhankelijk van je eetgewoonten. Soms is er een familiaal hoog cholesterol, wat de kans op slagaderverkalking en verwikkelingen hiervan toch wel serieus verhoogt (familiale hypercholesterolemie).
- Roken
- Suikerziekte
- Hoge bloeddruk
- Overgewicht en een gebrek aan lichaamsbeweging
- Familiale geschiedenis van vroege hartinfarcten
- Obstructieve slaapapnoe
- Langdurig excessief alcohol gebruik (van een zeer ruige studententijd ga je dus niet direct problemen ondervinden)
- Stress

http://www.knowabouthealth.com/wp-content/uploads/2009/06/atherosclerosis-31.jpg
Hier zie je ook dat vrijwel iedereen wel wat ophoping krijgt tegen zijn slagaders aan, maar pas de verre stadia zullen problemen geven.

Toegevoegd na 2 minuten:
Nog even concreet op je vraag: als jongen hoef je echt niet bang te dat je op korte termijn ernstige ziektes krijgt die te maken hebben met slagaderverkalking (hartinfarct, herseninfarct e.d.).
Het is een langzaam proces en het zal vooral voor problemen zorgen op latere leeftijd, als het al voor problemen zorgt. Vooral bij mensen die ongezond leven (zie hierboven) zullen er al eerder ernstige infarcten kunnen optreden (op 40-50 jaar kan dit al).