Kan ik ziek worden na een stressvolle periode achter de rug te hebben?

Beste mensen,

Afgelopen twee maanden zat ik in een zeer stressvolle periode. Zo' n twee weken terug, heb ik het verlossende woord gekregen dat ik eindelijk een opleiding kan gaan volgen. Op dat punt had ik 0 stress meer. Helaas moest ik de volgende ochtend na die dag ontzettend overgeven. Nu zijn we alweer bijna twee weken verder en nog steeds ben ik elke dag met vlagen misselijk. Vooral in de ochtend en soms ook de middag en de avonden. Heel jammer, want nu ik eindelijk naar school kan, ben ik ziek! Mijn stoelgang is verder goed en mijn lichaamstemperatuur in orde. Kan het zijn dat ik zo misselijk ben omdat eindelijk alle stress van mijn lichaam ' verlost' is? De dag voordat ziek werd, heb ik wel drie broodjes kipburger op uit de frituur, maar kan ik daar dan nog ziek van zijn? Ik vind het merkwaardig, want tijdens die stressperiode ben ik echt totaal niet misselijk geweest. Ik ben iemand die iets zelf oplost voordat ie naar de huisarts ga ;-)

Graag hoor ik het!

P.S. Welke middelen/medicijnen zijn het meest geschikt voor de misselijkheid?

Toegevoegd na 1 minuut:
Nog even een toevoeging: Ik ben man en 17 jaar ;-)

Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
in: Ziekten
6.3K
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Even een dag je alleen thee en beschuit . En voorlopig geen kip burgers eten uit de oven .
erotisi
8 jaar geleden
"Stress en gevoeligheid voor infecties en ontstekingen Aan de ene kant wil het lichaam, dat probeert te overleven van de aanval van een tijger, geen energie verspillen aan het bestrijden van zo'n superklein bacterietje. Aan de andere kant heeft het ook voordelen dat wonden niet snel gaan ontsteken als je in levensgevaar bent. Dan word je niet gehinderd tijdens het gevecht of je vlucht. Tijdens (korte) stressvolle periodes kan het aantal bacteriën of virussen groeien, vrijwel zonder dat je er last van hebt. Je wordt vaak pas ziek na de periode van stress, omdat het immuunsysteem dan pas gaat knokken om weer in balans te komen!
Maar voor het zover is, zijn die bacteriën en andere ziekmakers al veel langer in je lichaam aanwezig geweest, dan in 'niet stressvolle tijden'. De infectie die je misschien op hebt gelopen in de stressvolle periode heeft zich dus al veel verder uit kunnen breiden dan normaal, voor het immuunsysteem actief wordt. De ziektes waar je hierbij aan kunt denken zijn griep, verkoudheid, schimmelinfecties, et cetera. Als de stress langer duurt, gaat cortisol een belangrijke rol spelen. Een gewone hoeveelheid cortisol is nodig om het immuunsysteem goed onder controle te houden. Zonder cortisol blijf je zelfs niet in leven. Zodra het licht wordt, gaat het lichaam al cortisol aanmaken. Maar 's nachts moet het lichaam daarmee stoppen om in balans te blijven. Anders krijg je bijvoorbeeld slaapproblemen." http://www.natuurgeneeskunde-praktijk.nl/index.php?pagina=stress
Ritsuka
8 jaar geleden
kan heel goed, veel mensen worden ook ziek op vakantie
Ivana
8 jaar geleden
..en migraine slaat ook altijd toe in het vrije week-end. Als je eindelijk kan ontspannen, geeft je lichaam de weerstand op en vergun je het jezelf (onderbewust) om een tijdje ziek, dus weerloos te zijn.
tinus1969
8 jaar geleden
Als dit probleem al twee weken voortduurt, is het hoog tijd voor een bezoek aan de huisarts.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Een natuurlijk middel tegen misselijkheid is gemberwortel.

Antwoorden (2)

Ja stress zorgt er voor dat je immuunsysteem mindet goed werkt.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Ja het is zelfs heel logisch. Door stress (en of adrenaline) kan je lichaam soms meer (of minder) presteren dan normaal. Je hoort het ook vaak bij beroemdheden en sporters zij zetten zich ergens volledig voor in en gaan vaak daarbij over hun grenzen heen. Na z'n periode van enorme inzet, worden ze vaak ziek. Je lichaam geeft een soort van 'op'. Door stress en adrenaline wordt je afweersysteem minder sterk en je lichaam moe. Hierdoor wordt je ziek. Diezelfde stress kan je lichaam ook langer op de been houden, zo gauw de stress wegvalt en je, je lichaam rust geeft, stort je vaak een beetje in. Je lichaam voelt dat die rust krijgt en laat los, waardoor je ziek wordt. Vaak voel je, je: grieperig, misselijk, pijnlijke spieren, keelpijn en hoofdpijn. Je lichaam wil hiermee aangeven dat het moe is en rust nodig heeft. Neem die rust dan ook echt, want anders loop je er heel lang tegen aan te hikken en blijf je langer tijd zwakker. Geniet van je rust en laat je verwennen dan is het het snelst over.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Oh en tegen misselijkheid zijn medicijnen vaak lastig, omdat de kans groot is dat je overgeeft voor ze goed zijn ingewerkt. Wat soms wel goed kan werken zijn reistabletjes, omdat die het prikkelen van het braakcentrum in de hersenen verminderen.