Hoe kun je in Jip&Janneke-taal uitleggen aan een kind wat een chromosoomafwijking is?

Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
in: Ziekten
1.1K

Antwoorden (1)

Ik zal het in Jip en Janneke taal proberen maar ik weet niet hoe oud je kind is natuurlijk.

Kinderen groeien in de buik van hun mama. Dat begint zo klein als een zandkorreltje en wordt steeds groter omdat er steeds meer bij komt. Armen, benen, een hoofdje. Dat groeien gaat volgens een voorbeeld, net als bij Lego. Soms zit er een foutje in het voorbeeld en groeit er iets niet goed in het kindje.

Als je kind dit snapt kan je uitleggen dat de ziekte, handicap of wat er ook mis mag zijn met de persoon met een chromosoomafwijking, het gevolg is van zo'n foutje in het voorbeeld.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Ivana
8 jaar geleden
Plus
Antoni
8 jaar geleden
@MaartenVerrips, wat bedoel je precies met "voorbeeld"? Is de vader of moeder het voorbeeld, is een chromosoom het voorbeeld, is een kenmerk vastgelegd op een chromosoom een voorbeeld? Kan je dit toelichten?
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
@Antoni Het woord voorbeeld heb ik ontleend aan het spelen met Lego. Zoals een kind iets met Lego kan maken aan de hand van een voorbeeld zo worden ongeboren kinderen gemaakt aan de hand van informatie die is vastgelegd in hun chromosomen.