Kun je alleen een kwaadaardige kanker krijgen als er sprake is van uitzaaiing? En waardoor is dat?

Ik lees dan bijvoorbeeld:

"Kanker is een aandoening die gekenmerkt wordt door de volgende drie verschijnselen:
-er zijn cellen die zich onbeheerst vermenigvuldigen en dit blijven doen;
-de woekerende cellen breiden zich uit in omliggend weefsel en richten hier schade aan (invasieve groei of infiltratie);
-de woekerende cellen verspreiden zich ook naar ver weg gelegen plaatsen in het lichaam (metastasering ofwel uitzaaiing)." https://nl.wikipedia.org/wiki/Kanker

"Mist de cel nog twee eigenschappen om carcinogeen te zijn. Deze twee, angiogenese en metastasering, zal de cel door middel van mutaties moeten opdoen." https://nl.wikipedia.org/wiki/Humaan_papillomavirus

"Het kunnen optreden van uitzaaiingen is een van de hoofdkenmerken van een kwaadaardige tumor (kanker)." https://nl.wikipedia.org/wiki/Uitzaaiing

Toch lees ik ook:
"We spreken pas echt van een kanker in het geval van de kwaadaardige (of maligne) tumoren. Deze zijn, in tegenstelling tot goedaardige (of benigne) tumoren, in staat om het orgaan waarin ze zijn ontstaan te vernietigen en niet enkel te beschadigen"

Kan ik dan de conclusie trekken dat alleen uitzaaiingen organen kunnen vernietigen? Zo ja, hoe vernietigen die ze dan en waarom kan dat niet bij de primaire tumor? Of kan dat wel, maar gebeurt heel weinig, en hoe kan dat dan?

8 jaar geleden
in: Ziekten
1.6K

Het beste antwoord

https://www.hebon.nl/bestanden/goed-en-kwaadaardig-gezwel_6.jpg . Hier zie je eigenlijk de essentie van goedaardige en kwaadaardige tumoren. Alleen kwaadaardige tumoren kanker genoemd.
Wat maakt nu grosso modo het verschil tussen goedaardige en kwaadaardige tumoren? Zoals je kan zien op het plaatje is de goedaardige tumor mooi omlijnd en heeft een kapsel.
De groeiwijze van de kwaadaardige tumor is zogenaamd invasief, het gaat binnendringen in nabij gelegen weefsels. De groeiwijze van een goedaardige tumor is expansief, dat betekent dat hij dus groter word, maar niet perse gaat infiltreren in andere weefsels.
Dit laatste is zeer belangrijk als uitzaaiingsmechanisme. Want stel deze cellen bereiken een bloedvat, dan zullen deze kankercellen in het bloedvat terecht kunnen komen en zo bijvoorbeeld naar een ander deel van het lichaam gevoerd kunnen worden waar ze opnieuw een tumor gaan vormen.

Het is niet zo dat een tumor pas kwaadaardig is als het uitgezaaid is, ook tumoren die niet uitgezaaid zijn, kunnen kwaadaardig zijn.
Het probleem is met uitzaaiingen, dat deze heel lastig te behandelen zijn. Sommige kankers met uitzaaiingen zijn wel redelijk te behandelen, maar dit is eerder uitzondering dan regel.
Het is absoluut niet zo dat alleen metastasen een orgaan kunnen vernietigen en de dood kunnen veroorzaken. Ook primaire tumoren kunnen dat. Hoe ze dat doen? Dat is eigenlijk ook een beetje typisch aan een tumor. Een hersentumor kan door zijn groei bijvoorbeeld enorm veel druk in de hersenen geven waardoor het brein niet meer goed kan functioneren. Maar de kern is vaak dat het delen van cellen veel energie kost. Een tumor deelt heel snel en slokt dus alle energie en zuurstof op waardoor nabij gelegen gezonde cellen afsterven door een gebrek hieraan. Hierdoor kan ook het immuunsysteem onder druk komen te staan en zelfs zo vernietigd worden dat een kankerpatient al aan een bacterie of virus kan overlijden.
Zoals je zelf aanhaalde gaat dit ook gebeuren via neoangiogenese. De tumor gaat bloedvaten naar zichzelf aanleggen waardoor er veel voedingsstoffen naar de tumor gaan, en minder in het gezonde deel terecht gaan komen.

Mochten er nog onduidelijkheden zitten in mijn verhaal, schroom dan niet om het te vragen in een reactie :)
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
erotisi
8 jaar geleden
Dus een aanvankelijk goedaardige tumor kan kwaadaardig worden door enerzijds te groot te worden zodat er geen energie overblijft voor het normale orgaan en anderzijds door infiltratie in het orgaan. Maar wat wordt precies bedoelt met infiltratie? Is dat iets anders dan neoangiogenese? Is infiltratie dan echt dat tumorcellen gewone cellen kapot maken, zo ja hoe doen ze dat dan? Of gebeurt dat gewoon door de apoptose doordat ze bijv. 'uitgehongerd' worden? Als eenmaal uitzaaiing is gebeurt kan die uitzaaiing zelf dan ook een goedaardige tumor veroorzaken? Maw er vindt geen infiltratie plaats?
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Misschien ben ik wat snel over het verschil tussen goedaardige en kwaadaardige tumoren heen gegaan. Een goedaardige tumor wordt niet zomaar kwaadaardig, daar zijn nog enkele stappen nodig.
Goedaardige tumoren delen niet zoveel als kwaadaardige, daarom zal hun energiebehoefte dus niet zo hoog worden dat omliggende cellen in de problemen komen. Een goedaardige tumor noemt men ook niet kwaadaardig zodra die problemen geven. Ookal zijn goedaardige tumoren goedaardig, ze kunnen zeker veel problemen veroorzaken, maar ze missen die eigenschappen om in andere weefsels in te groeien en om uit te zaaien.
Ik onthou het zelf altijd goed met een voorbeeldje:
http://images.radiopaedia.org/images/22562/1c6a6870dc40b225fd752b7775325b_big_gallery.jpg Op deze foto zie je een doorsnede door het hoofd met het oog van de zijkant bekeken. Vanuit het oog zie je een lijntje naar rechts lopen (richting de hersenen), dit is de oogzenuw. Rondom die oogzenuw zie je een beetje een wittere onregelmatigheid. Dit is een tumor van het omhullend laagje van de oogzenuw. Deze tumor is goedaardig, maar door druk op de oogzenuw wel ernstige zichtvermindering veroorzaken, tot zelfs blindheid (gelukkig zelden). Bij een grote tumor (nog altijd goedaardig) kan het oog zelfs weggehaald moeten worden. Dus goedaardige tumoren zijn zeker niet 'goed', maar ze gaan niet (of toch heel zelden) uitzaaien of bijvoorbeeld in de oogzenuw, hersenen of oog ingroeien. Ik heb weer een plaatje om het verschil tussen neoangiogenese en infiltratie uit te leggen: https://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/6/6e/BENIGN_AND_MALIGNANT_TUMOUR.png . Boven zie je weer een goedaardige tumor en beneden een kwaadaardige. Je ziet dat de kwaadaardige onregelmatig groeit en doorgroeit in het weefsel eronder, hij gaat het in het weefsel infiltreren. Als hier nu bijvoorbeeld lymfeknopen liggen dan kan dit een mogelijkheid zijn voor de tumor om via het lymfesysteem uit te gaan zaaien. Maar als de tumor bijvoorbeeld in bot infiltreert dan gaat het ook een groot probleem zijn omdat het bot dan ook 'besmet' is met die kwaadaardige tumor. Dan zie je ook dat de kwaadaardige tumor bloedvaatjes naar zich heeft lopen. Kwaadaardige tumoren scheiden stoffen af waardoor ze bloedvaten naar zichzelf laten groeien (voor extra zuurstof en voedsel), dit is neoangiogenese. Uitzaaiingen zijn eigenlijk stukjes van de kwaadaardige tumor die terecht komen in een ander weefsel. Uitzaaiingen zijn altijd kwaadaardig!!!
erotisi
8 jaar geleden
Bedankt voor de extra uitleg. Maar die infiltratie blijft nog wat onduidelijk. Is het nu zo dat bij infiltratie het kwaadaardige tumor tússen de gewone cellen door woekeren of vernietigen/beschadigen zij ook op een bepaalde wijze de goeie orgaancellen?
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
http://www.hopkinscoloncancercenter.org/Upload/200812051606_38564_000.jpg
Je ziet hier een dikkedarm kanker. De fases I t/m 4 zijn toenemend in ernst. Je ziet hier dat een weefsel/orgaan is opgebouwd uit verschillende lagen. Je ziet dat er verschillende lagen/compartimenten zijn op dit plaatje. Infiltratieve groei wil eigenlijk zeggen dat kankercellen zich buiten de grenzen begeven van het compartiment waarin ze zijn ontstaan. Je krijgt dus inderdaad een woekering. Ze gaan zich tussen die andere cellen wurmen door de extracellulaire matrix, de substantie waarin cellen liggen en die ze bij elkaar houdt, af te breken. De tumorcel heeft wel complexe interacties met andere cellen. Door verdringing alleen al gaat er schade optreden. De tumor gaat niet echt actief proberen om zijn omgevende cellen kapot te krijgen, maar is vooral gefocust op eigen groei en daardoor gaan wel cellen dood (verdrukking, voedsel en zuurstof tekort). Deze infiltratieve groei is het begin van uitzaaiing.
Een kleine kanttekening: de tumor gaat wel actief witte bloedcellen in apoptose brengen om te voorkomen dat er een immuunreactie tegen de tumor ontstaat.