mag je met beenvliesontsteking nog sporten?

Lag je met een beenvliesontsteking nog sporten? Of gymmen? En moet je een speciale warming-up doen dan de rest?

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
in: Ziekten
1.1K
Erna55
9 jaar geleden
Ik zie nu pas dat je gisteren ook al een vraag over beenvliesontsteking hebt gesteld.
Wat was er niet duidelijk in het antwoord ?
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Ik wou gewoon nog wat meer weten want ik heb een beenvliesontsteking, maar ik weet niet of ik nou wel mag sporten of niet
Erna55
9 jaar geleden
De remedie is : Rust !
Daarom ook krijgen mensen wel eens gips. Zodat ze absoluut rust moeten nemen . Dit was in het antwoord van gisteren best wel duidelijk. Dus je mag wel schaken of denksporten .

Antwoorden (1)

De beste manier om snel te genezen is volkomen rust nemen. Dus niet sporten.

Een beenvliesontsteking wordt meestal door stafylococcen, minder vaak door streptococcen, tyfusbacillen, tuberkelbacillen of schimmels veroorzaakt. De bacteriën zijn afkomstig uit een infectiehaard elders in het lichaam. Via de bloedbaan bereiken ze het beenvlies en veroorzaken daar een ontstekingsreactie. Door plaatselijke inwerking van geweld, stoten, kneuzingen, open verwondingen en operaties kan het beenvlies ook ontstoken raken.

HOE WORDT EEN BEENVLIESONTSTEKING BEHANDELD?
Om de ontsteking te genezen geeft men antibiotica en een gipsverband, aangezien volkomen rust en het ontzien van het betreffende lichaamsdeel essentieel is.
Eventueel is een operatie nodig. Daarbij zorgt de chirurg dat al het aangetaste weefsel uit het beenvlies en het bot verwijderd wordt. Vervolgens wordt een zuigspoel drainage verricht. Via slangen worden daarbij antibiotica en ontstekingsremmende middelen in het aangetaste bot ingespoten en aansluitend weer afgezogen.
WAT KAN MEN ER ZELF AAN DOEN?

Beenvliesontsteking heeft voor de genezing rust nodig. Het betreffende lichaamsdeel moet zo veel mogelijk ontzien worden. Beenvliesontstekingen zijn pijnlijk. Daardoor is het al vanzelfsprekend dat men naar de dokter gaat. De dokter zal een röntgenfoto laten maken. Door bloedonderzoek kan men veranderingen in het bloedbeeld controleren. Om de verwekker aan te kunnen tonen neemt men een punctie uit het aangetaste gebied.
beenvliesontsteking