Is er een behandeling tegen diabetische neuropathie, en zo ja, waar bestaat die dan uit?

Is een speciale levenswijze nog belangrijk?
Ook eventuele tips of suggesties zijn welkom (wel bij de reacties a.u.b.). Ideeën voor wat betreft vitamines bv.

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
in: Ziekten
1.3K
Ivana
9 jaar geleden
Alleen in het beginstadium is deze ziekte nog te genezen:
http://neuropathie.pilliewillie.nlhttp://neuropathie.pilliewillie.nl

Het beste antwoord

Bij beter gereguleerde suikers worden klachten soms minder, maar een bepaalde mate van schade is onomkeerbaar. Voorkómen is belangrijk: dat doe je door niet alleen een te hoge bloedsuiker, maar ook sterke schommelingen te mijden. Daarnaast door andere risicofactoren in te perken. Dus niet roken, zorgen dat bloeddruk en cholesterol onder controle zijn, matigen met alcohol en met (huis)arts of apotheker eens alle andere medicatie doornemen op bijwerkingen.

Is er eenmaal teveel schade, dan hangt het af van de klachten wat de behandelmogelijkheden zijn: bij pijnlijke neuropathie, dus neuropathische pijn bestaan er middelen die deze pijn kunnen dempen. Gewone pijnstillers zijn hiervoor vaak weinig effectief; er zijn middelen speciaal tegen zenuwpijn.

Voor tintelingen, zwakheid en gevoelsstoornissen of autonome neuropathie is geen gerichte behandeling, maar voor de gevólgen vaak wel: goede (orthopedische) schoenen om de voeten steunen als het lopen door zwakte of gevoelsstoornissen moeilijker wordt, en er zijn allerlei hulpmiddelen voor als je minder kracht hebt, variërend van handige keukenhulpjes tot loophulpmiddelen. Autonome neuropathie kan natuurlijk allerlei problemen geven: bij duizeligheid kan lopen met een stok vallen helpen voorkomen; lukt plassen niet meer dan helpt vaak medicatie of training- zo niet, dan kan de patiënt leren de blaas zelf te legen met een katheter; obstipatie (diarree komt ook, maar minder voor) is meestal te behandelen met voedingsadviezen en medicatie; erectiestoornissen en vaginale droogheid kunnen vaak met medicatie of andere hulpmiddelen verbeteren, een vertraagde maagontlediging kan soms met medicatie behandeld worden, etc. De zenuwschade is niet weg te nemen, maar veel ontstane klachten kunnen op zijn minst verlicht worden.

Verder wil je schade dóór neuropathie meest voorkomen. Dus: voeten goed verzorgen en dagelijks controleren op drukplekken en wondjes, hart en vaten zo gezond houden als mogelijk en bij nieuwe klachten of een toename van bestaande klachten altijd medisch advies inwinnen: onze zenuwen sturen werkelijk álles aan in ons lichaam en diabetes is uiteindelijk een enorm complexe ziekte. Zo kan neuropathie een maagverlamming veroorzaken en dat kan je suikers weer enorm verstoren doordat de opname van voedsel (en dús koolhydraten) trager verloopt en je er ook nog eens heel misselijk van kunt zijn en kunt overgeven. En dat is één voorbeeld. Daarom is naast zelfcontrole goede medische controle zo belangrijk.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

Hoewel door diabetes veroorzaakte neuropathie doorgaans niet meer verdwijnt, kun je veel doen om verergering van de klachten te voorkomen. Dus ja, een 'speciale levenswijze' is zeker belangrijk! Rook niet, drink beperkt alcohol, eet gezond en afwisselend, doe voor zo ver dat mogelijk is aan sport, vermijd stress, let op je bloeddruk en LDL-cholesterolgehalte, rust geregeld goed uit... alle raadgevingen die in het algemeen worden gegeven voor een gezonde levensstijl, tellen hier dubbel!

De behandeling bestaat daarnaast vooral uit het zo goed mogelijk beheersen van de diabetes zelf; hoe beter je ingeregeld bent, hoe kleiner de kans op neveneffecten. Naar schatting (zie de bron) zou 50% van de mensen met diabetes enige tot zware zenuwschade ontwikkelen. Als je zo veel mogelijk doet om de diabetes zelf in te dammen, geef je jezelf ook de beste mogelijkheid om zo weinig mogelijk last te hebben van neuropathie. Wat helaas iets anders is, dan het geheel terugdringen of voorkomen. Als je je aan deze 'voorschriften' houdt, heb je in elk geval jezelf weinig te verwijten.

De bron bevat ook een vragenlijst waar je wellicht wat aan hebt.