In welke gevallen wordt er, als dit überhaupt al gebeurd, meteen zonder andere behandelingen geopereerd aan een kwaadaardige tumor?

Ik moet achtergrondinformatie geven over kanker voor mijn profielwerkstuk. Ik ben nu bij de deelvraag over welke behandelingsmethoden er nu zijn. Is het zo dat bij een kwaadaardige tumor een operatie altijd vooraf gegaan wordt door chemo/bestraling? Of alleen in "nood"gevallen? Er staat mij iets van bij dat een bekende ooit acuut geopeerd is, dit ging toen geloof ik om een darmtumor.

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
in: Ziekten
1.1K

Het beste antwoord

Nee hoor, afhankelijk van de grootte van de tumor wordt er gekeken welke volgorde men kiest.
Er word ook vaak genoeg alleen maar geopereerd zonder dat er een na behandeling plaats vind of alleen bijv hormoontherapie
Wanneer de tumor groot is probeert men soms door eerst radiotherapie de tumor te laten slinken. Is de tumor niet te groot probeert men met radiotherapie en chemo of de tumor zo verdwijnt. Zo zijn er tal van verschillende behandelmethodes.

Toegevoegd na 2 minuten:
Er is geen standaard behandeling iedere vorm is anders dus ook iedere vorm van behandeling. De ene chemokuur is de andere niet. Alleen voor borstkanker zijn er geloof ik al 3 of 4 verschillende chemokuren.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

Ook is het mogelijk dat een tumor( Coloncarcinoom) in de darmen een obstructie vormt. Hierbij is het dus noodzaak om direct te opereren, omdat dit uiteindelijk voor grotere problemen kan zorgen, zoals uiteindelijk fecaal braken of in ernstige gevallen een perforatie van de darmen. De tumor is soms zo groot dat een andere behandeling als bestralen dan geen zin meer heeft. Het is dan een palliatieve ingreep om de patiënt te ontlasten en toch nog een enigszins leefbare situatie te creëren.