Let op: Startpagina GoeieVraag geeft geen medisch advies. De antwoorden en reacties zijn geen vervanging voor een consultatie bij een arts. Raadpleeg bij gezondheidsklachten daarom altijd een arts.

Kan je apneu hebben zonder moe of slaperig te zijn overdag ?

Komende week mag ik voor 'slaaponderzoek' een nachtje logeren in Ziekenhuis.
Aanvraag is vanwege een verhoogde kans op(hersen) infarcten en deze heb ik inderdaad nu paar keer ook gehad.
Vooronderzoeken van KNO, longarts, lab/bloed en vragenlijst zijn geweest en volgens mij alles prima :)

- ik snurk wel (mede of door meerdere neusoperaties)
- slaap op zich goed door en ook zonder slaapmiddelen gemiddeld 7 uur per nacht, meestal 1 x wakker om te plassen.

- Overdag ook niet abnormaal moe of slaperig en heb bijna altijd goed humeur :)
Wel was dit lange tijd anders maar kwam door flink vit. D tekort, maar is nu prima)
- Wel mis ik concentratievermogen, maar wijt men aan recente NAH.

- Andere vraag hieromtrent?

Bestaan (mits je dus apneu hebt) er ook maskers die je NIET voelt of beperken in je bewegingsvrijheid in de nacht?

Weet jij het antwoord?

/2500

Het beste antwoord

Apneu heeft een verbinding aan de slaap/waak en wordt zodoende ook wel Slaap aneu genoemd. Hierin zijn enkele variaties maar alle zijn een onderdeel van het "slaap" niveu van de hersenen. Diverse varianten binnen apneus dragen hun kenmerken maar het gaat dan in de basis om een periode waarin de onderbewuste impuls van ademhalen wordt verstoord en doordat wij slapen en hier niet vol bewust op zijn kan het voorkomen dat de patient de ademhaling dan niet snel genoeg corrigeerd. Het kan dus zijn dat een patient langzamer, ondieper ademhaalt of zo ligt dat de ademhaling geblokkeerd wordt. Normaal wordt dit met een snort of snurk verbroken en pakt het ademen weer op. De zuurstof opname tijdens het apneu kan laag zijn en dit tijdelijk lage zuurstof niveu is wat o.a. de klachten geeft. Naast de verstoring van het slaap patroon uiteraard. Soms schrikken mensen niet alleen een goed adem ritme maar ook wakker. Het is in sommige bijzondere gevalen mogelijk overdag zonder moe te zijn dat dit plaats kan vinden maar dit zijn extremen. Dit is dan meestal dan vanwegge de conectie van met een apneu. Denk bijvoorbeeld aan Narcolepsie en obstructieve slaap apneu. De patient kan in dit theoretische voorbeeld door de narcolepsie in slaap vallen en zo liggen daarnaast een apneu krijgen. Op uw vraag over de zuurstof maskers, deze zijn gemaakt om zo goed mogelijk aan te sluiten en gemaakt van een zacht meevormende kunstof. Hier zijn meerdere opties voor (bron 2) De types maskers voor zuurstof therapie hangen af van hoe rustig u bijvoorbeeld slaapt en dit wordt naar aanleiding van de testen bij uw arts op u afgestemd. Hoop dat dit uw vraag beantwoord, u bent onder behandeling dus uiteraard kan uw begeleidend arts u nauwkeuriger en voor uw persoonlijke situatie informeren.

Bronnen:
http://www.nhlbi.nih.gov/health/health-top...
http://www.teleflex.com/en/usa/productArea...

Stel zelf een vraag

Ben je op zoek naar het antwoord die ene vraag die je misschien al tijden achtervolgt?

/100