Kan je tijdens het gebruik van antidepressiva (SSRI) terug depressief worden? (Je eerst goed voelen en daarna terug down)

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
in: Ziekten
8K

Antwoorden (2)

Zeker kan dat. De werkzaamheid van SSRI's is sowieso vrij laag, 10-15% ten opzichte van placebo's in gecontroleerde studies.

Dus SSRI's werken lang niet altijd, en depressieve klachten zijn vaak erg wisselend. Zowel met als zonder medicatie zal iemand met depressieve klachten zowel betere als slechtere periodes hebben. Als de medicatie aanslaat en/of er passende psychotherapie wordt gegeven die werkt, zullen de betere periodes meer de overhand krijgen. Maar je kunt altijd een terugval krijgen. Het is dan belangrijk om je goed te realiseren dat een kleine terugval niet betekent dat je direct weer terug bij af bent: slechte dagen horen erbij, en slechtere periodes ook, maar er komen ook weer betere periodes.

Naarmate je je klachten beter kunt beheersen en je de patronen leert herkennen die tot een terugval kunnen leiden, zul je beter in staat zijn om daarmee om te gaan, zullen de slechtere periodes korter duren en de dalen minder diep zijn.

Het kan echter ook gebeuren dat iemand die eerder depressief is geweest, een echte terugval in de zin van een nieuwe depressieve episode krijgt. Dat kan ook evengoed tijdens het gebruik van medicatie. Als dat relatief nieuw voor je is, je niet goed weet wat je moet doen en/of die periode heftiger is of langer duurt dan anders, is het belangrijk om in zo'n situatie hulp te zoeken. Als je geen behandelend psychiater of psycholoog hebt op dat moment, is je huisarts de aangewezen persoon.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
ik ga bijna wekelijks naar een psycholoog en ben een aantal keren in contact gekomen met een psychiater. Vanaf de 1ste dag van de inname (5mg) was het effect voelbaar ik begon meer een opgejaagt gevoel te krijgen dat ik inneens de wereld aankan. Dit gevoel was al zeker 6 weken. Na week 7,8 begon ik me met de dag slechter te voelen zonder reden en ik dacht "ik ga overschakelen naar 10 mg,om te zien dat het meer effect had" want ik was het zo beu dat ik me down moest voelen en dat die periode (jaren) terug kwam. En na een paar dagen voelde ik me tot nu evengoed als 6 weken geleden. Maar mijn vraag is kan dit zijn dat de medicatie de dosis te laag is of dat het uitgewerkt is of.. Kweet het niet echt
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Als ik inga op deze vragen, begeef ik mij een beetje op het randje van wat ik nog verantwoord vind om via een site als deze te adviseren. Voor vragen over de dosering moet je echt naar je behandelend arts gaan, dus degene die je dit middel heeft voorgeschreven. Is dat die psychiater of je huisarts? Dat is degene die je hier verder in moet begeleiden. Ik kan hooguit zeggen dat in z'n algemeenheid bij volwassenen met een depressie de gebruikelijke dosering 10 mg per dag is, en dat die eventueel opgehoogd kan worden tot 20 mg. Bij bepaalde angststoornissen is de geadviseerde hoeveelheid lager, en er kunnen ook medische redenen zijn waarom een lagere dosering aan te bevelen is. Dat is dus ook de reden dat wat ik hier zeg weliswaar algemeen geldt, maar dat dat niet hoeft te betekenen dat dat voor jou ook geldt. Je arts is degene die moet beoordelen of er iets moet veranderen aan de dosering, en zo ja wat. Ik kan je wel vertellen dat het middel niet uitgewerkt zal zijn. Het effect van dit soort middelen wordt beoordeeld over een wat langere periode: bij depressie duurt het vaak zeker een week of zes voordat het effect goed merkbaar is, bij een paniekstoornis zelfs langer (een maand of 3). En zoals ik zei is depressie sowieso een wisselend ziektebeeld, dus als je je ineens slechter voelt, hoeft dat nog niet eens iets met de medicatie te maken hebben. (Zie volgende reactie)
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
(Vervolg op vorige reactie) Het gejaagde gevoel dat je noemt, is een bekende bijwerking van dit soort middelen. Ook het gevoel om alles aan te kunnen is niet zozeer een gewenst effect, maar kan wel een bijwerking zijn waar je ook alert op moet zijn. Als jij al bij de vrij lage dosering van 5 mg dat effect merkt, is dat in mijn ogen reden te meer om niet op eigen initiatief de dosering te wijzigen maar daarmee echt naar je arts te gaan. Wat zijn de afspraken die je hebt met de arts die je dit middel voorschrijft? Zeker in de beginperiode is het belangrijk om regelmatig contact te hebben. Bijvoorbeeld elke week, of elke twee weken. Zoals je het beschrijft, komt het over alsof je de verhoging in dosis van 5 naar 10 mg zonder overleg met of begeleiding van een arts hebt gedaan. Klopt dat? Ik begrijp namelijk helemaal je redenen daarvoor, maar het is niet goed voor je. In de eerste plaats zijn dit geneesmiddelen waarbij de dosering nogal nauw komt en die vervelende bijwerkingen kunnen hebben, en in de tweede plaats is het heel belangrijk dat jij weet dat je er niet alleen voor staat. Je hebt een arts die je deze middelen voorschrijft en je spreekt je psycholoog regelmatig. Dat betekent dat je er niet alleen voor staat en dat er mensen zijn die jou in de gaten houden en heel graag willen dat er een goede behandeling komt voor jou. Je bent dus allesbehalve alleen, en het is belangrijk dat je je dat ook realiseert. Ga dus met klachten en vragen naar je arts toe, zodat die je verder kan helpen. Als je last hebt van bijwerkingen, als je je niet helemaal in orde voelt, als je bang bent dat je opnieuw depressief wordt, of als je vragen hebt over de dosering of de werking van je medicatie: trek dan aan de bel, maak een afspraak met je arts en leg daar je zorgen op tafel. Daar ZIJN ze voor. En je arts en psycholoog kunnen je veel beter adviseren dan een stel vreemden op internet. Ik geef graag advies hoor, daar niet van. Maar dit soort vragen zijn te specifiek en eigenlijk ook te belangrijk om ze via internet goed te kunnen beantwoorden.
Dat is heel goed mogelijk. Die depressieve periodes gaan op en af. Het medicijn verbetert dat maar neemt de symptomen niet helemaal weg.
Verder denk ik dat je te laag gedoseerd zit. De normale dosis is 20mg per dag voor een volwassene. Ga uit eigen initiatief niet méér nemen!! Vraag advies aan je dokter.