Op welke tijd gaan mensen gemiddeld dementeren?

Ik vroeg me af op welke leeftijd mensen die aan dementie lijden daar werkelijk last van gaan krijgen..

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
in: Ziekten

Antwoorden (2)

Dat kan met 50 jaar al het geval zijn, maar meestal is het op latere leeftijd, ergens in de buurt van 70 tot 80 jaar.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Onder de 65 heet jong-dementerend. Is vaak een andere vorm.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
(maar dat is een aanvulling op je antwoord, geen kritiek)
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Dementie is dan ook een naam voor diverse verschijningsvormen.
Heb het ook niet als kritiek ervaren!
Mijn oma was ongeveer 45 toen ze begon met dementeren en heeft er 20 jaar aan geleden. Mijn opa (haar man) was 95 en nog zo scherp als wat. Mijn andere oma begint nu wat vergeetachtig te worden en is afgelopen maand gediagnosticeerd met Alzheimer, zij is 81.
Uiteraard bestaat er een gemiddelde en misschien is dat gemiddelde ook wel eens opgezocht en is dat te vinden. Maar ik weet niet zeker of je wat hebt aan een gemiddelde. Omdat het dus op veel leeftijden kan voorkomen en het ook verschilt per soort dementie.
Mijn ervaring (ook met meer mensen dan mijn grootouders) is dat dementie voorkomt bij veel leeftijden, maar zo rond de 75 is niet abnormaal.