Wanneer is een koortslip besmettelijk?

Is een koortslip besmettelijk ook wanneer er geen blaasjes/wondjes zijn, maar slechts een verkleuring? En kan de besmetting ook plaatsvinden wanneer je heel dichtbij elkaar komt (bijv. dicht bij elkaar met de lippen), zonder contact te hebben?

Alvast bedankt!

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
in: Ziekten
1.4K
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Ja een koortslip is erg besmettelijk ook wanneer er slechts een verkleuring is. Een koortslip is een virus en dus net als alle andere virussen overdraagbaar op anderen (of op je zelf: ogen, geslachtsdelen)
Kom met een koortslip in ieder geval niet bij een baby in de buurt, baby`s hebben nog geen afweer voor het herpes virus en kunnen hier heel erg ziek van worden of zelfs sterven!
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Oh en de crèmepjes en pleisters werken niet! Deze moet je namelijk gebruiken vanaf 3 dagen voor de koortslip er is (dus in feite zou je iedere dag moeten smeren voor het geval dat) Wel kun je de koortslip vet houden met bijv. vaseline, een andere oplossing (en toch mijn favoriete) is voor het slapen gaan even wat zink zalf op de koortslip smeren en als je overdag niet van plan bent weg te gaan nog een keer of als het je niet uitmaakt om met een witte lip over straat te gaan........de zinkzalf droogt de koortslip uit in plaats van dat ie m vochtig houd. Je hoeft geen duur speciaal merk aan te schaffen, gewoon zinkzalf van kruidvat/etos/trekpleister/da of welke er maar bij je in de buurt zit, huismerk werkt prima!

Antwoorden (1)

Besmetting van een koortslip kan plaatsvinden vanaf ca. 3 dagen voor het ontstaan van de blaasjes tot het moment dat deze zijn ingedroogd. Het vocht in de blaasjes bevat het virus en is daarom zeer besmettelijk.