Mag je zelf iets invullen op je bloedprikformulier?

Omdat ik sneller de uitslag wil weten dan als mijn arts weer terug is (29 juli pas) en ik weet wat ik moet bloedprikken. Ik heb toevallig nog zo'n formulier liggen en ik vraag mij dus af of ik een vakje extra mag aankruisen?

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
in: Ziekten
13.1K
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Nee, dat is niet de bedoeling, de arts kan nakijken wat hij/zij heeft laten onderzoeken. Er zijn aan ieder onderzoek kosten verbonden, het is niet toegestaan zelf een onderzoek op te starten, dat valt onder fraude.
Ritsuka
10 jaar geleden
Nee, dat mag niet
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
+ voor spekkebekkie
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Ja, dat zou kunnen inderdaad. Maar ook weer niet. De vervangende arts heeft liever dat ik het met mijn eigen arts doe omdat zij een ernstige, zeldzame ziekte vermoeden (op aanraden van de internisten daar). Ik weet dat het eerste onderzoek zal bestaan uit een bloedonderzoekje en urine test. Dus om mijn zorgen eventueel weg te kunnen nemen/uit te sluiten is het wel fijn als ik eerder kan bloedprikken.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Je kunt toch duidelijk maken dat jij liever niet meer langer wacht girlstar? In ieder geval NOOIT zelf iets opschrijven want wie moet het nu met jou bespreken, je huisarts of de vervanger?
HeerVoldemort
10 jaar geleden
Ik zou toch gewoon aangeven dat je niet wilt wachten. Ik ga er van uit dat dit ook gewoon kan, je huisarts kan ook dood gaan en dan??? Die vervangende arts moet dan ook zijn werk doen. Gewoon opbellen en zeggen dat je geen uitstel wilt.

Antwoorden (3)

Als je een vakje extra aankruist en dat heeft niks te maken met de andere vragen, dan zullen ze jouw arts hiervan in kennis stellen. Dan zal je de extra kosten zelf moeten betalen.
Als het extra vakje logisch lijkt, is de kans op ontdekking kleiner. Maar als de arts het ziet, zal je het ook moeten betalen. In beide gevallen is de vertrouwensrelatie tussen de arts en jou beschadigd.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Prima antwoord +.
Als je arts terug is en hij vraagt het bloedonderzoek aan , vraag dan of hij er een cito van maakt
Dan word het met spoed onderzocht en heeft hij ( indien mogelijk ) de zelfde dag nog de uitslag
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Ik weet niet waarom jij zo'n formulier hebt liggen, maar ik heb meestal wel lab-formulieren voor urineonderzoek liggen die al ondertekend zijn door m'n huisarts en die hij meegeeft met de mededeling "vul zelf maar verder in als je denkt dat je weer een infectie hebt". Als jij zo'n soort afspraak met je huisarts hebt, dan kun je dat natuurlijk best doen. Dan is het alsnog niet de bedoeling van het systeem, maar gebeurt het wel in goed overleg.

In andere gevallen moet je het niet doen. De aanvrager is de arts, die is verantwoordelijk voor wat er precies wordt aangevraagd en die moet ook de uitslag met jou bespreken. Je kunt wel zelf dénken dat je precies weet wat er getest moet worden, maar het kan altijd zo zijn dat er nog andere zaken mede onderzocht moeten worden als test X wordt uitgevoerd. Daarbij: als jouw huisarts het formulier al heeft ondertekend, is het natuurlijk niet de bedoeling dat je er zelf dingen bij gaat schrijven. Je maakt dan in feite misbruik van de handtekening van de aanvragend arts.

In dit geval gaat het - lees ik in de reacties - over een vermoeden van een zeldzame ziekte door de internist. Dan zou ik als ik jou was gewoon even die internist bellen, of de assistente van (de vervanger van) je huisarts om dat te overleggen. Wellicht vinden ze het prima dat je even een nieuw labformuliertje ophaalt. En als de internist zo'n vermoeden heeft, kan de internist ook het onderzoek aanvragen, natuurlijk.

In elk geval kun je even overleggen met de arts die het formulier dat jij hebt liggen, heeft ondertekend. Als die het prima vindt dat je er zelf nog iets bij aankruist, dan is er niets aan de hand. Maar ga het niet uit jezelf doen, dat is vragen om problemen.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Wow, erg bedankt voor alle reacties en enorm uitgebreid! Ach, als ik eenmaal bloedprik kan ik die paar dagen erbij ook nog wel wachten. Mensen die echt met spoed moeten, gaan voor vind ik. Het zijn natuurlijke vervelende klachten maar ik loop er al een paar jaar mee rond. Alleen als je na zo'n tijd eindelijk (waarschijnlijk) weet wat het is, ben je wel nieuwsgierig en wil je het weten natuurlijk.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Ja, dat je het graag wilt weten kan ik me goed voorstellen. Maar het is nu eenmaal niet de bedoeling dat je zelf dingen gaat aankruisen op dat formulier. Daar heeft een arts al zijn/haar handtekening onder gezet neem ik aan, en als je dan dingen gaat wijzigen dan is er sprake van fraude. Of dat nu echt tot grote problemen gaat leiden en je dan zelf dingen zult moeten betalen (zoals hier boven gesuggereerd) dat weet ik niet, maar het is in elk geval niet netjes en zal de relatie met je arts niet ten goede komen. @Spekkebekkie: zonder verwijzing natuurlijk niet, ik kreeg de indruk dat ze al bij een internist was geweest omdat die een vermoeden had uitgesproken, maar dat hoeft natuurlijk inderdaad niet. In dat geval ligt de bal echt bij de huisarts.