Oog bevat rode bloedvaatjes onder ooglid is het vaatingroei of is het iets normaal ?

Als ik naar de spiegel zie is mijn oog wit. Maar als ik mijn onderste oogleden naar beneden doet zit het vol bloedvaten is dit normaal ? Ik draag zuurstof vormstabiele contactlenzen. Als ik mijn bovenste oogleden naar boven doet zit er ook bloedvaten maar minder. Ik heb schrik dat het vaatingroei is maar als ik mijn oogleden niet naar beneden of boven doet. Ziet mijn oog gewoon wit zoals normaal ..

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
in: Ziekten
1.2K

Het beste antwoord

De cellen van het hoornvlies moeten zich redden met de zuurstof die van de lucht door het traanvocht moet diffunderen. Achter het ooglid is geen direct contact met de lucht en de buitenkant van de oogrok krijgt daar gewoon zijn zuurstof via een capillair netwerk.
Ook in het netvlies is er een dergelijk probleem, de gele vlek heeft ook geen bloedvaten bovenop en is daarom beperkt qua grootte, omdat zuurstof via een lang diffusiepad moet komen. De bloedvaten over de rest van het netvlies kun je wel eens zien als de opticien met een inspectie bezig is. (Purkinje tree)
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

Dit is volkomen normaal, dat zijn bloedvaatjes die zorgen voor de voeding van de buitenkant van het netvlies, als je oog helemaal vol zit met bloedvaatjes is het een ander verhaal.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Cryofiel
10 jaar geleden
Bedoel je niet het hoornvlies? Het netvlies zit aan de binnenkant van de achterkant van je oog.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
De vaatjes voeden het netvlies, maar bevinden zich in het vaatvlies.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Een link gevonden:
www.umcg.nl/NL/UMCG/Afdelingen/oogheelkunde/.../default.aspx
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Deze doet het helaas niet, ik heb nog een andere gevonden, waar je ook hier terecht komt, maar die werkt helaas ook niet, maar als je even de moeite neemt om op google te zoeken naar: umcg het oog, krijg je of bovenstaand resultaat of:
www.umcg.nl/.../UMCG/.../oogheelkunde/.../specialismeoogheelkunde/...
Cryofiel
10 jaar geleden
Het probleem (bij beide links) is dat je de verkorte vorm hebt gekopieerd. Daarin worden meerdere tekens uit de oorspronkelijke links vervangen door drie puntjes. Oplossing:
Klik met je rechtermuisknop op de link en kies dan voor "Snelkoppeling kopiëren" (als je Internet Explorer gebruikt). Daarna kun je gewoon plakken in een GV-reactie. Werkt dat niet, klik dan op de link en kopieer het URL uit de adresbalk naar een GV-reactie.
(Ik weet niet of jij ook met de rechtermuisknop kunt klikken, maar anders zul je er vast wel een equivalent voor hebben.)
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Ik werk met een aangepast systeem, waardoor ik zonder muis moet werken, dus alleen met de knoppen (pijltjes en tab) om te komen waar ik wil zijn, daarom kunnen dat soort acties niet. Maar bedankt voor je uitleg, nu weet ik in ieder geval waar het steeds mis gaat. Ik kopieer altijd de link die onder de regel staat.
Cryofiel
10 jaar geleden
Ik weet niet of alle toetsenbordknoppen op jouw systeem net zo werken als bij mij. Als dat enigzins vergelijkbaar is, kun je het volgende doen:
1. Ga naar de betreffende site.
2. Toets Control-L in. Zowel in Firefox als in Internet Explorer selecteer je daarmee het URL in de adresbalk.
3. Toets Control-C in. Zo kopieer je het URL.
4. Plak het URL nu in een GV-reactie. Probeer maar of dit werkt (als je zin hebt).
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Bedankt Cryofiel, dit werkt, ik ga het onthouden.
Cryofiel
10 jaar geleden
Nu nog even de linkjes plaatsen...
;-)
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Dat had ik direct onder mijn antwoord al gedaan :)
Cryofiel
10 jaar geleden
Sorry, niet gezien - bedankt!
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Hoe moeilijk allemaal!!! Gewoon met de rechtermuisknop ergens in de adresbalk klikken, kiezen voor kopiëren en plakken in je antwoord. Zo simpel als bonjour...
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Als je blind bent is niets meer simpel.