Prostaatkanker behandeling slaat aan, alsnog second opinion vragen bij een gespecialiseerd ziekenhuis?

Mn vader heeft prostaakanker met uitzaaiing in de botten. Hij volgt een hormoon behandeling waardoor zijn PSA waarde van 800+ naar 34 is gedaald. Nu volgt er weer een periode van 6 weken en is de bedoeling dat de PSA waarde rond de 4 wordt.

In principe is dit natuurlijk goed, maar ik vraag mij af of er nog wat te winnen valt als je naar een in kanker gespecialiseerd ziekenhuis gaat, of je dan wat te winnen hebt qua behandel methodes, of is dit gewoon de standaard behandeling en daar moet je het mee doen? Kortom heeft het nut om ook eens een keer daar langs te gaan?

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
in: Ziekten
2.2K

Het beste antwoord

Ik denk, dat de kans dat iemand hier echt antwoord op kan geven erg klein is. Je vraag gaat namelijk over een gespecialiseerde medische behandeling. Tenzij een van de leden toevallig oncoloog of uroloog is zullen zij geen kennis hebben van oncologische behandelingen.

Ik denk, dat het er helemaal van afhangt wat je zou willen bereiken met de second opinion.
Het is zo, dat mannen met prostaatkanker allemaal via een bepaald protocol behandeld worden. Er worden eerst een aantal kenmerken van de specifieke tumor bepaald en deze kenmerken (zoals bij uw vader het feit, dat hij nog hormoongevoelig is) bepaald vervolgens wat de behandeling zal worden. Deze protocollen (eigenlijk zijn het richtlijnen) zijn samengesteld door een hele grote groep van specialisten uit het hele land (en soms daarbuiten) De richtlijnen zijn dan ook landelijk en niet afhankelijk van het ziekenhuis.
Daarbij komt dat uw oncoloog/ uroloog niet zelfstandig tot een behandeling komt. Eigenlijk elke tumor wordt bekeken en besproken in een heel panel aan specialisten met oncologen, urologen, pathologen. Hierbij is doorgaans ook een specialist uit een van de kankercentra (zoals het Antoni van Leeuwenhoek ziekenhuis)

Als uw vraag aan de arts van het kankercentrum dus zou zijn, of de behandeling wel de optimale is, dan heeft de second opinion volgens mij weinig zin. Zij zijn waarschijnlijk al betrokken en zullen zonder reden niet van het huidige beleid afwijken. Overigens heeft de therapie al bewezen succesvol te zijn; een daling van 800 naar 34 van het PSA is een prachtige daling.
Hormoonbehandeling is een relatief milde behandeling, vergeleken met de andere alternatieven (ik bedoel dus niet, dat het geen bijwerkingen zou hebben) Er moet dus wel een goede reden zijn om dat zomaar te stoppen.
Verwijzing naar een kankercentrum is soms ook nodig als uw eigen arts er niet uitkomt, of als er een behandeling gegeven moet worden, die niet gegeven kan worden in een normaal ziekenhuis. In dat geval zal de specialist van uw vader hem zelf doorsturen; dat is dan ook geen second opinion.

Een second opinion is mi meer op zijn plaats als u het idee heeft, dat uw vader niet goed behandeld wordt. Maar uit uw verhaal krijg ik niet die indruk.

Dit is althans mijn gedachtengang, maar ik ben geen specialist. Misschien is het beste advies nog wel: bespreek dit gewoon met de specialist van uw vader.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

In z'n algemeenheid zijn redenen voor een second opinion vooral twijfel aan de diagnose of voorgestelde behandeling. Daarnaast kunnen er ook redenen zijn om een andere specialist te zoeken. Bijvoorbeeld als het niet klikt of als een andere specialist een behandeling beter kan uitvoeren of simpelweg meer ervaring heeft met jouw aandoening. Dat is niet hetzelfde als een second opinion, je stapt dan over naar een andere arts omdat je daar behandeld wilt worden. Bij een 'echte' second opinion is het in eerste instantie de bedoeling dat een 2e arts de eerste adviseert.

Bij jouw vader slaat de behandeling goed aan, dus ik denk niet dat je echt twijfels hebt over of deze behandeling wel goed is, toch? Je wilt gewoon dat je vader de allerbeste zorg krijgt, en graag weten of het nóg beter kan. Dat zou ik ook willen als het mijn vader betrof.

Ik denk dat dit iets is wat je met zijn specialist moet bespreken. Prostaatkanker komt helaas vaak voor, maar dat betekent wel dat er veel over bekend is en dat alle urologen er ruime ervaring mee hebben. De zorg is geprotocolleerd en voor een groot deel gaat alles volgens landelijke richtlijnen. Ik vermoed dat er niet per se een betere behandeling zou zijn in een gespecialiseerd centrum, ténzij het gaat om een zeldzamere of meer gecompliceerde vorm. Voor wat betreft de operatieve behandeling zijn er zeker wel verschillen per arts, zo is de minimaal invasieve chirurgie een interessante ontwikkeling hierin waarbij het gaat om technieken die lang niet elke uroloog beheerst. Maar er wordt regionaal vaak samengewerkt om ervoor te zorgen dat elke patiënt de optimale behandeling krijgt.

Stel gewoon de vraag eens aan je vaders arts. Denkt die dat er iets mee te winnen valt door een andere specialist mee te laten kijken? Kent die alle behandelmogelijkheden, of kan hij/zij eens informeren bij een gespecialiseerd centrum of er nieuwe ontwikkelingen zijn? Je kunt gerust eens vragen hoeveel ervaring hij/zij heeft met de behandeling in dit stadium en met deze uitzaaiingen. Een goede arts verwijst trouwens zélf door als hij/zij denkt of weet dat de behandeling elders beter is voor een patiënt. Maar iedereen wil het allerbeste voor zijn geliefden, en dat weten artsen ook. Als je dus meer wilt weten over mogelijkheden en waarom bijv. juist deze behandeling is gekozen, moet je daar zeker naar vragen. Met de uitleg van de arts kun je - liefst in overleg - besluiten of het al dan niet zinvol zou zijn om een tweede mening te vragen.