Wanneer moet je met je moedervlek naar de dermatoloog?

Hai, ik heb al van kleins af aan erg veel moedervlekken verspreid over mijn hele lichaam. De laatste tijd worden sommige van deze moedervlekken steeds groter! Sommige voelen een beetje gebobbeld aan, hebben een rare vorm en hebben meerdere kleuren. Ook heb ik wel eens jeuk ergens op mijn rug ofzo en als ik dan langs mijn moedervlek af schaaf begint deze best snel te bloeden. Ik ben al eens naar de dokter geweest en die heeft me toen doorgestuurd naar een dermatoloog, maar omdat er nog enkele korstjes op de moedervlek zaten, kon de dermatoloog het niet goed zien en moest ik na een bepaalde periode (3 maanden dacht ik) terugkomen naar de poli voor dermatologie. Binnenkort gaat mijn moeder een nieuwe afspraak hiervoor plannen maar ik vroeg me af of iemand misschien wist wat dit te betekenen heeft? Liefs Emma (15)

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Ziekten
1.3K

Antwoorden (3)

Je moet naar de dermatoloog als je opeens veel nieuwe moedervlekken hebt, als ze groeien, als ze (extreem) groot zijn of als ze bloeden.
Het hoeft niets te betekenen, maar dat gaat de dermatoloog onderzoeken.

Succes ermee!
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Als ik dit lees moet u dringend naar de specialist.
Hoe vroeger u erbij bent hoe beter.
Verkleuren, vervormen, groeien, enz. dat zijn allemaal alarmtekens.

Toegevoegd na 2 uur:
Niet te geloven dat de mensen hier zo laks op reageren en maak klakkeloos een min geven, ik wil Emmaxx zeker niet bang maken maar hier is alle voorzichtigheid geboden want een melanoom is een zeer kwaadaardige kanker ! ! !
Is het niets, zoveel te beter, is het wel iets dan kan u er niet vroeg genoeg bij zijn.

Mijn vrouw haar vriendinnen waren vroeger ook zo gul met hun goede raad, zo van " och zo erg zal dat wel niet zijn, of ziet er niets bijzonders uit, enz. Ik zal u de details besparen maar dat is volledig anders afgelopen ! ! !
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Het kan evengoed niks zijn
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ik vermoed dat de minnen zijn omdat je geen antwoord geeft op de vraag, maar dat is maar een inschatting. De minnen komen niet van mij.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ik begrijp de minnen ook niet, ik heb geleerd dat je allert moet zijn, als de moedervlekken groeien, verkleuren of veranderen van vorm, dan is het zeker belangrijk dat je ermee naar de dermatoloog gaat. Wat jij beschrijft is meestal wel te voorkomen, maar onderschatten is zeker niet goed. Dus van mij een plus voor dit antwoord, wat het ook is.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Er zijn toch nog mensen die realistisch zijn.
Niet zozeer voor de plus, waarvoor dank, maar om de waarschuwing, dit is zeker niet uit de lucht gegrepen en iedereen denkt altijd dat zoiets altijd bij een ander voorkomt en nooit bij zichzelf.
Zo te zien ben je al bij een specialist geweest en wilde deze je nogmaals zien zodra de korstjes van je moedervlekken eraf zijn. Dit om beter te kunnen beoordelen of er iets aan de hand is. Wees gerust, dit wil niet betekenen dat er iets ernstigs aan de hand is. Je bent in goede handen bij een dermatoloog. Wel kan je vragen om enkel waarvan je echt last hebt te verwijderen. Dit gaat onder plaatselijke verdoving en meestal is dat 1 of 2 hechtingen per moedervlek. Is nagenoeg pijnloos en naderhand zie je amper een litteken.