Kan bloedonderzoek Hodgkin uitsluiten?

Ik heb al zeker drie maanden een bobbel in mijn hals, een iets kleinere aan de andere kant die mijn huisarts ontdekte en een week of drie geleden voelde ik een flinke bobbel in mijn lies waarvan ik toen dacht dat het een steenpuist was of zo, maar knijpen hielp niet, haha. Deze is nu weg. De twee in mijn hals zitten er nog en gisteren ging ik er eindelijk mee naar de huisarts. Ik maakte me eigenlijk nooit zo druk, omdat ik me prima voel. Dat wil zeggen: ja, ik ben moe, maar dat ben ik al jaren en wijd ik aan mijn levensstijl en ja, ik zweet veel, maar dat is overdag en niet tijdens het slapen. Oh, en ik verlies gewicht, maar dat komt omdat ik gezond ben gaan eten. Echter heeft de huisarts mij doorverwezen naar het ziekenhuis om daar bloed te prikken, om het uit te sluiten denk ik. Hij denkt zelf dat ik last heb van infecties, zo heb ik bijvoorbeeld erg veel jeuk. De kans op Hodgkin is natuurlijk erg klein. Toch zegt mij dit niet zoveel, ik hecht niet veel waarde aan kansberekeningen. Het kan net zo goed wel Hodgkin zijn natuurlijk. Nu wil ik graag heel zeker zijn van wel of geen Hodgkin en heb ik gelezen dat wanneer je Hodgkin hebt je bloedwaarden prima kunnen zijn. Het kunnen bij mij prima infecties zijn, maar ik wil er zeker van zijn. Morgen laat ik bloed prikken, die middag hoor ik de uitslag waarschijnlijk al. Stel nou dat mijn bloedwaarden prima lijken, hoe kan ik Hodgkin dan nog meer uitsluiten? En kun je Hodgkin hebben en je toch prima voelen over het algemeen?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Ziekten
2.2K
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Vraag al gesteld: http://www.goeievraag.nl/vraag/persoon-gezondheid/gezondheid/lichamelijke-klachten/hodgkin-bloedonderzoek.143387

Antwoorden (2)

Hoi. Hodgkin kan aangetoond of uitgesloten worden door een biopsie. Men neemt dan een heel klein stukje weefsel weg en stuurt dat op naar de PA. In het begin kunnen je bloedwaarden inderdaad volkomen normaal zijn, maar in een later stadium van Hodgkin zijn er wel degelijk veranderingen/ afwijkingen in het bloed te constateren. Hodgkin verloopt in verschillende stadia; in het begin zul je je zeker niet ziek voelen of ergens pijn hebben, vandaar dat het absoluut belangrijk is bij enige twijfel onderzoek te laten doen. In het begin stadium is Hodgkin vrij goed te genezen. Succes!
11 jaar geleden
Hey, hoe erg het ook is, maar je kunt het niet in het bloed zien. Mijn H.A. zei dat het niks ernstigs was, en uit het bloed kwam een infectie: "Het is een infectie, in ieder geval niks ernstigs" Twee keer antibiotica, het ging niet weg. En nu heb ik deze week te horen gekregen waar jij nu nog bang voor bent. Ik had ook totaal geen klachten behalve pijn aan mijn lymfeklieren die behoorlijk opgezet zijn/waren. Mijn moeder wilde graag dat ik ermee naar de dokter ging voor het geval dat.. dus Ik ging maar om haar gerust te stellen. Zelf vond ik het een beetje aanstellerig. Nu baal ik dat ik er niet nog eerder heen ben gegaan. Dus ga altijd naar de HA, ook als je maar een pietepeuterig klein beetje twijfelt. En dat doe je volgens mij wel..