Kan ik iemand besmetten met pfeiffer als ik zelf immuun ben?

Hallo!
Persoon A heeft pfeiffer, maar de dokter heeft gezegd dat zij niet meer in de besmettelijke fase zit, of dit de complete waarheid is valt te betwijfelen. Persoon B en Persoon A hebben speeksel uitgewisseld en 4 uur later heeft Persoon C met Persoon B speeksel uitgewisseld. Persoon B is immuun, kan Persoon B alsnog Persoon C besmetten?

Persoon C heeft na 3 weken ernstige griep gekregen en 4 weken na de 'besmetting' is geconstateerd dat deze persoon pfeiffer heeft.

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Ziekten

Het beste antwoord

Het is zeker mogelijk dat een persoon die immuun is voor pfeiffer de ziekte over kan dragen.
Pfeiffer wordt veroorzaakt door een virus, en ook al ben je immuun (dit betekent dat je er niet ziek van wordt) is het wel mogelijk het virus bij je te dragen en over te dragen aan andere personen.
Hetzelfde gebeurt ook met griepvirussen. Gezonde volwassen personen worden er misschien niet ziek van maar kunnen het virus wel overdragen op zwakkere personen die er vervolgens wel ziek van worden.