Hoe snel mag de TSH waarde stijgen?

Midden december was mijn waarde 1,9 en begin januari is het gemeten op een waarde van 4,4. Een stijging in korte tijd van 2,5.

Nou ben ik een leek op het gebied van medicijnen en gezondheid, maar ik loop rond met vage klachten (passend bij een traag werkende schildklier). Ik val (nu) nog binnen de referentiewaarden van mijn ziekenhuis, maar toch vraag ik mij af of dit normaal is.

(Ik ben van plan over een maand om een nieuwe meting te vragen om te kijken of de stijgende lijn zich voortzet)

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Ziekten
12.8K
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ben je vrouw? Pas bevallen? Al lang klachten? Ziek geweest, afvalpogingen gedaan met produkten waarin jodium zit? Andere supplementen gebruikt? Ijzertekort? Auto-immuunproblemen in de familie?
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Allemaal nee. Wel klachten lange tijd.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Heb je bloedarmoede door ijzertekort?

Antwoorden (2)

Daar is bij mijn weten geen norm voor maar het lijkt me inderdaad goed gezien de klachten en deze meetwaarden om over een poosje de TSH nog eens te prikken. Zit er dan ook een fT4 bij ? Na zwangerschap kan een evt. verlaagd actieve schildklier zich nog spontaan herstellen. Verder kunnen sommige medicijnen ook schildklierproblemen veroorzaken, amiodaron en lithium bijvoorbeeld. Iets voor de huisarts of interne.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ik ben nooit zwanger geweest, verder slik ik ook geen medicatie.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Mensen met een gezonde schildklier hebben een kleinere marge van TSH schommelingen dan het hele normaalwaarden referentiegebied. De normaalwaarden voor de TSH is bij de meeste laboratoria zo tussen 0.3/0.4 - 3.5/4 Het kan wat wisselen per laboratoriumbepaling wat precies de normaalwaarden zijn. Iedereen heeft ook een eigen instelpunt voor de TSH. Dat ontstaat al in de zwangerschap. De meeste gezonde mensen hebben een TSH rond de 1.2
Zie deze grafiek:
http://wvrtaal.wordpress.com/2008/01/22/tsh-curve/ Grotere schommelingen, zonder aanwijsbare reden (bloedarmoede door ijzergebrek, ziekten, medicatie, etc...) zouden een beginnend schildklierprobleem kunnen zijn. Om het maar simpel te zeggen, als je normale TSH instelpunt 1 zou zijn is voor jou 4 abnormaal en licht afwijkend. Zou je normale TSH instelpunt 2.5 zijn is 4 niet echt afwijkend.
Vaak weet je een instelpunt dus niet.
Misschien heb je nog bloeduitslagen van vroeger? Als er klachten zijn over langere tijd dan kan het zinvol zijn om antistoffen tegen schildklierweefsel te bepalen (anti-TPO, TSI), eventueel als hier niets uit komt een echo van de schildklier te vragen Daarnaast ook behalve de TSH, de FT4 te laten bepalen. Het hebben van flinke hoeveelheden antistoffen en oplopende TSH kan duiden op een beginnend schildklierprobleem.
De TSH fluctueert over de dag. Daarnaast hebben veel mensen gedurende de wintermaanden een hogere TSH waarde dan in bijv. minder koude zomermaanden. De meest betrouwbare manier om te meten is

1) altijd prikken op dezelfde tijd
2) altijd nuchter prikken, zo vroeg mogelijk, liefst 8 uur/half 9.

De TSH waarde daalt gedurende de dag, dus het is bij een trage schildklier het hoogst in de morgen rond 8 uur/half 9. De TSH waarde kan stijgen door (acute) stress. Als je veel stress hebt of een magnesium/b12 tekort dan zie je vaak een snelle stijging van de TSH. Het feit dat jouw waarde 4,4 is wil zeggen dat er onvoldoende hormonen worden aangemaakt. Dit is niet direct reden voor paniek.

Houd het in de gaten en laat naast de TSH ook de fT4 meten. Vooral met fT4 zijn artsen nogal 'laks'. Deze mag rustig hoognormaal zijn in plaats van laagnormaal. Stijgt je TSH tot boven de 5,5 dan (afhankelijk van de fT4) voldoe je aan de eisen voor het stellen van de diagnose subklinische hypothyreoïdie. Overigens hoeft niet niet te betekenen dat een arts je direct aan de Thyrax zet, in veel gevallen wil de TSH na verkoop van tijd weer dalen. Het is dus goed overleggen met je arts en het in de gaten houden.

Sommige artsen geven het advies om geen producten te gebruiken met fluoride, zoals tandpasta etc. omdat fluoride een schildklierblokkerende functie heeft.