Is het waar dat tv stralen kankerverwekkend zijn op een ijzeren bed?

Ik heb in mijn kamer een TV dat met het beeld naar een ijzeren bed kijkt, Ik hoorde eens dat stralingen op een ijzerenbed kankerverwekkend kan zijn, Is dit waar ?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Ziekten
3.2K
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Wie gelooft die shit nou? Tegenwoordig is echt alles "kankerverwekkend"!
liveisgreat
11 jaar geleden
sjeezes, er wordt bij je vraag duchtig met minnetjes gegooid. toch denk ik dat je al enkele goede tips hebt gekregen (en daarmee bedoel ik zeker niet persee dat mijn antwoord zo super is hoor :-)).
het punt is denk ik dat je - uitgezonderd zeer gevaarlijke situaties zoals roken en frequent asbest inademen - niet van één dingetje meteen al moet vrezen voor kanker. De combinatie van én straling én giftige stoffen in je omgeving (die je opeet of inademt of...), én stress en.... zal op de duur je gezondheid mogelijk niet ten goede komen.
Maar er ook andere ziektes die een mens kan krijgen door omgevingsfactoren, maar waar er helaas minder aandacht voor is dan voor kanker ook al zijn het vaak ook ernstige aandoeningen. Ik ga hier niet dieper op in, omdat dat je vraag niet is.

Antwoorden (3)

Volgens een Zweeds onderzoek wel maar er zijn verder geen bevestigingen van:

STOCKHOLM - Televisiekijken in bed verhoogt de kans op kanker, zo stellen Zweedse onderzoekers.

De metalen veren in het matras vangen volgens de wetenschappers kankerverwekkende elektrogolven op van het beeldscherm, die vervolgens het lichaam worden ingestraald.

De toename van borst- en huidkanker sinds de jaren '70, zou hiermee ook verklaard kunnen worden. Toen werd de televisie namelijk voor het grote publiek toegankelijk, aldus de Zweden. Eerder onderzoek wees al uit dat Europeanen vaker op hun linkerzij slapen, wat zou verklaren waarom kanker steeds vaker aan de linkerkant van het lichaam voorkomt.
fremar
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
is dat ook bij LCD schermen ?
Cryofiel
11 jaar geleden
Dit zijn geen wetenschappers, dit zijn mensen die zichzelf graag "wetenschapper" noemen om hun denkbeelden enig gewicht te geven. Denk nou eens na: als dit klopt, dan zouden de stralen die direct van de TV afkomen en jouw lichaam raken, onschadelijk zijn. Maar de weerkaatste stralen, *die* zouden ineens *wel* schadelijk zijn... Jaja... Als je weet dat de directe stralen van een beeldbuis-TV al onschadelijk zijn, eens te meer op de afstand die je hebt wanneer je vanuit bed TV kijkt... dan kunnen de weerkaatste stralen nooit schadelijker zijn dan die al ongevaarlijke directe stralen. Als je dan ook nog eens weet dat die stralen, voor zover aanwezig, alleen door beeldbuis-TV's werden geproduceerd, heb je nog een extra reden om je geen zorgen te maken.
ja , het is kanker verwekkend maar de kans is heel klein dat je erdoor besmet raakt want tegenwoordig is zelfs teveel melk drinken kankerverwekkend!.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Metaal is geleidend. Dus als je bed bv. vlak boven een zekeringkast staat of als er in de kamer eronder vlak onder het bed een zekeringkast is, zal een metalen metalen bed de straling die hiervan komt "doorgeven" en een houten bed minder. Het effect wordt nog versterkt als je op een metalen vering slaapt en/of een matras hebt met ijzeren spiralen. Vandaar wellicht deze waarschuwing.
Over de invloed van stralen op het menselijk lichaam zijn er al heel wat zaken onderzocht en geschreven. En er tonen inderdaad sommige lange-termijn-onderzoeken lichamelijk schade aan. Zo wordt bv. het verband tussen leukemie en (hoog)spanning erkend (cfr bv. www.lne.be/themas/milieu-en-gezondheid/hoogspanning).
Bij televisie leveren vooral oudere modellen straling op en worden niet aangeraden voor een slaapkamer.
Maar voor alle duidelijkheid : alle elektrische toestellen geven straling af. Dus ook je leeslamp, elektrische wekker en natuurlijk de gsm die je in het handbereik naast je bed houdt...
De combinatie van al die straling wordt benoemd als "elektrosmog" en wordt soms in verband gebracht met gezondheidsklachten, die zich voornamelijk op langere termijn manifesteren . Je kan dingen doen om de schade te vermijden/beperken : http://www.straling.nl/tips.php. Hier staat trouwens ook een tip voor televisie op de slaapkamer.
11 jaar geleden
Cryofiel
11 jaar geleden
Elektromagnetische velden kunnen door metaal worden aangetrokken. In het geval van een metalen bed kan dat positief of negatief uitpakken. Komen de velden voornamelijk van recht boven of recht onder je, dan zal het metaal ervoor zorgen dat er een hogere veldsterkte door je lichaam gaat. Veldlijnen die bij een houten bed langs je heen zouden zijn gegaan (van boven naar beneden, of van beneden naar boven), worden door het metaal aangetrokken; die veldlijnen gaan nu dus juist wel door jouw lichaam heen. Komen de velden echter voornamelijk van ergens naast jou, dan lopen die veldlijnen in de omgeving van jouw bed juist ongeveer horizontaal. Met een houten bed zal een deel van die horizontale veldlijnen door jouw lichaam heengaan. Met een metalen bed zullen die veldlijnen door het bed worden aangetrokken, en dus door het metaal heengaan in plaats van door jouw lichaam.