Nee, ik heb nooit gehoord dat kanker besmettelijk is
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Vraag is wat je onder zoenen verstaat.
De kanker is niet besmettelijk omdat het eigen cellen zijn die gaan woekeren. Deze, als die al vrijkomen, kunnen niet overleven in iemand anders lichaam, wegens afstoting.
Wat wel een gevaar van besmetting kan zijn is het feit dat door verzwakking van het lichaam er andere besmettelijke ziektes kunnen naar boven komen Bv mondherpes.
Ook kan er door de kanker wonden in de mond ontstaan.
In combinatie met aids kan dat ook problemen geven.
Beetje gezond verstand gebruiken en dan kom je al een heel eindje
Robert
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
"Deze, als die al vrijkomen, kunnen niet overleven in iemand anders lichaam, wegens afstoting." Dat is niet helemaal waar, omdat kankercellen trucjes toepassen om het immuunsysteem te ontwijken; zowel dat van de eigenlijk patiënt, maar ook van iemand anders. Dit feit wordt in wetenschappelijk onderzoek veelvuldig gebruikt om kankers te induceren in proefdieren of modelorganismen. Wat echter wel zo is, is dat het immuunsysteem van de 'gastheer', dus diegene die kankercellen van iemand anders ontvangt, beter kan reageren op de invasie dan de patiënt van wie de kankercellen eigenlijk zijn. De kans op 'engraftment', dus het overzetten van kankercellen op een ander individu is dus behoorlijk klein, als de cellen al binnen kunnen dringen. Maar dit moet meestal via een bloedinfuus gebeuren of een soortgelijke methode. Kankercellen zijn in principe niet in staat op de slijmviezen ongehinderd te passeren. Kortom, zoenen met iemand die mondkanker heeft kan in principe geen kwaad.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
HPV is wél besmettelijk, maar dat heeft weer niets met mondkanker te maken.
Evenals alle andere soorten kanker zijn tumoren in de mond of keelholte niet besmettelijk. Ook is geen besmetting mogelijk door opgehoest slijm.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Hangt er van af. Als een besmettelijk virus aan de basis ligt van de mondkanker, kan dat een probleem zijn.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Het zou kwaad kunnen voor degene met mondkanker:
Te stevig zoenen zou pijn en last kunnen veroorzaken in het aangetaste gebied, afhankelijk waar de kanker zit.

Voor degene die geen kanker heeft is het zoenen vanzelfsprekend niet gevaarlijk: Kanker is niet besmettelijk.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Stel persoon A met kanker, waarbij gemuteerde cellen in het speeksel terecht komen.
Zoent met tandartspatient B (Klasse V cariës caviteiten(heel veel))
Dan zou het misschien mogelijk zijn dat kankercellen zich in de gaatjes nestelen en dan via de wortelkanalen in je bloedbaan terecht komen.
Of niet...?