Als een hond of kat voer krijgt dat bse besmet is jij komt ermee in contact. Kan jij in theorie dan bse krijgen?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Ziekten
3.3K
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Of de hond zelf.

Antwoorden (3)

Zover mij bekend is, is BSE alleen besmettelijk bij het eten van besmette dieren.
Bij BSE is dit dus koeien.

Dus het is volgens mij onmogelijk om ziek te worden via je kat.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Nee. Alleen door het consumeren van vlees van BSE-besmette dieren kan een mens besmet raken. En de kans daarop wordt in Nederland steeds kleiner. Dat komt onder andere door het verbod op dierlijke eiwitten in voer voor runderen. In slachthuizen wordt risicovol materiaal (zoals ruggemerg en hersenen van runderen) afgevoerd als risicovol dierlijk bijproduct, en gescheiden van de producten die voor menselijke consumptie zijn bedoeld.

Toegevoegd na 10 minuten:
BSE kan via besmet voedsel overgedragen worden op dieren in hun natuurlijk milieu, waaronder katachtigen. Honden werden er tot nu toe niet gevoelig voor bevonden.

Dus alleen een kat zou door het buiten gegeten hebben van besmet wild vlees de ziekte kunnen oplopen. Het gebeurt niet in huis door gekocht voer.
Amadea
11 jaar geleden
Eerst een misverstand uit de wereld helpen: een mens kan nooit BSE krijgen, want dat is een ziekte die alleen de koeien oplopen (BSE = bovine spongiform encephalopathy)
Deze ziekte ontstaat bij koeien, en andere vergelijkbare ziektes in andere dieren (o.a. de mens) vanwege de aanwezigheid van prionen in hun voedsel.
Prionen zijn eiwitten die een afwijkende vorm hebben, en een speciale vorm van infectie in het zenuwstelsel kunnen veroorzaken.

De ziekte van Creutfeld-Jakob (CJD) is een allang bestaande en bekende ziekte bij mensen die niets te maken heeft met de consumptie van vlees. Het is overigens een heel weinig voorkomende ziekte.
De ziekte die de mens ontwikkelt na langdurige consumptie van met prionen besmet voedsel (oftewel vlees van BSE-koeien) is een variant van de ziekte van Creutfeld-Jakob (vCJD), met vergelijkbare symptomen en pathologie als de klassieke CJD.

Dus in feite heb je hierboven al je antwoord:
NEE, je hebt totaal niets te vrezen van contact met BSE vlees, met zieke dieren of met je kat of hond. Het is pas na langdurige inname van vlees besmet met prionen (andere diersoorten inclusief schapen, muizen, honden kunnen een eigen variant van de ziekte ontwikkelen, maar de transmissie naar de mens is nooit met zekerheid aangetoond) dat je een kans oploopt om de humane ziekte (vCJD) te ontwikkelen.

In de laatste jaren wordt steeds meer kennis opgedaan over de mechanismen waardoor de prionen-ziektes ontstaan en overgebracht worden.
De laatste onderzoeken blijken een verband te hebben gevonden tussen de inname van zeer fijne stof (nanodeeltjes van 1-100 nm) en de verstoring van de eiwitten in ons lichaam, waardoor prionen kunnen ontstaan. Hiervoor zou je geen prionen hoeven op te eten, het zou volstaan met het inademen van nanodeeltjes.

Het staat ook vast dat kannibalisme (eten van vlees van de eigen soort) de kans op ontwikkeling van een prion-ziekte aanzienlijk verhoogt. Dat verklaart waarom de prevalentie van CJD tussen de aboriginals van Nieuw Guinea (tot recente tijden was kannibalisme tussen de stammen daar heel gebruikelijk) hoger is dan elders in de wereld.