De mogelijkheid kanker chirurgisch te behandelen neemt in de 19e eeuw fors toe door de uitvinding van de narcose. Het besef dat wondinfecties veroorzaakt worden door bacteriën en dat dit kan worden voorkomen door de wonden te ontsmetten, zorgt er bovendien voor dat de overlevingskansen na de operatie sterk toenemen.

Op de drempel van de 20e eeuw ziet een nieuwe vorm van behandeling bij kanker het levenslicht. De in 1895 door Wilhelm Röntgen (1845 - 1923) ontdekte straling en de ontdekking van radium in 1898 door Marie (1867 - 1934, op foto) en Pièrre (1859 - 1906) Curie leiden het tijdperk in van de bestraling. Enkele decennia later doen de eerste celgroeiremmende middelen, de zogeheten cytostatica, hun intrede in de kliniek.
Lees bijgevoegde link
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

Ligt eraan wat je onder "heel vroeger" verstaat. Mijn oma kreeg alleen bestraling op een heel groot oppervlak, huid en interne organen werden daardoor ernstig beschadigd. Dat was 50 jaar geleden.