Is het verstandig om extra creatine supplementen te gaan nemen als je vegetariër bent?

Ik ben vegetariër, dus ik eet totaal geen vlees...

Vraag 1) Ik las onlangs ergens dat mensen die vegetariër of veganistisch zijn een creatine te kort kunnen hebben, klopt dit degelijk?

Indien wel, is het dan verstandig om een creatine supplement te gaan nemen?

Vraag 2) Waar dient creatine exact voor? Wat kan er gebeuren als je een te kort van hebt?

Groetjes

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Ziekten
1.1K
Ritsuka
11 jaar geleden
Ik zou eerder kijken voor genoeg eiwitrijke producten, quinoa, linzen etc
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
extra supplementen zijn in het algemeen alleen goed voor de winstcijfers van de fabrikant die ze maakt.
Ritsuka
11 jaar geleden
Ik weet niet wat creatine precies doet
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
@AdrieK, wat een kortzichtig reactie! Tuurlijk zullen ze altijd winst maken, niemand maakt verlies, ik heb het niet over de winst of verlies maar over een te kort aan bepaalde voedingsmiddelen...
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ik bedoel: "niemand maakt graag verlies" i.p.v. "niemand maakt verlies"

Antwoorden (1)

1: Ja dit klopt, omdat vegetariërs geen vis en vlees eten.

2: Spieren halen hun energie uit de afbraak van adenosine trifosfaat (ATP) tot adenosinedifosfaat (ADP). Hierbij komt energie vrij, die gebruikt kan worden voor spiercontracties.

ATP is echter slechts beperkt aanwezig en moet daardoor snel worden aangevuld. De snelste manier is door creatinefosfaat af te breken en de vrijkomende energie te gebruiken om nieuw ATP te maken. Bij kortdurende, intensieve inspanningen zijn de spieren voor hun energie grotendeels aangewezen op de hoeveelheid creatinefosfaat.