In het guesthouse waar ik verbleef, hebben twee van de vier mensen tyfus gekregen. Moet ik me laten testen op tyfus?

Ik ben twee dagen geleden terug gekomen van een maand in Ghana. In het guesthouse waar ik verbleef, hebben twee van de vier mensen tyfus gekregen. Nu is het zo dat ik een rood vlekje op mij. Borst heb, last van diarree heb/had en aardig wat last van hoofdpijn heb, wat ik normaal nooit heb.. Maar ik heb geen koorts. Ik ben wel vermoeid, maar ik denk dat gewoon door de hele reis komt. Is het belangrijk dat ik mij nu op tyfus ga laten testen, of is dat pas nodig als er koorts bij komt kijken?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Ziekten
1.1K
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
In geval van twijfel, gewoon hup, naar de dokter.

Antwoorden (2)

was je niet ingeënt?
Bel de huisartspost, en blijf vooral genoeg water drinkenliefst met ORS en als je dat niet hebt, eat suiker en zout erin opgelost
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Nee, ik ben niet ingeënt. Dat doen ze vaak alleen als je langer een maand gaat..
Als je naar zo'n land gaat neem ik aan dat je je vaccinaties gehaald hebt.
Echter niet voor alle varianten van tyfus is een vaccinatie. Voor buiktyfus kun je bijvoorbeeld wel een vaccinatie krijgen, maar voor paratyfus en vlektyfus niet, de kans is dus altijd aanwezig dat je het inderdaad onder de leden hebt.
Zeker in combinatie met de klachten die je nu hebt en die je anders nooit hebt, kan het absoluut geen kwaad naar de huisarts te gaan.

Als je het hebt kunnen ze je behandelen, als je het niet hebt, dan ben je zelf tenminste gerustgesteld.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ik ben niet voor tyfus ingeënt, dat gebeurt vaak alleen als je langer dan een maand weg gaat..
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Inderdaad.. je bent een maand gegaan.. ik weet niet hoe, maar ik heb in gedachten blijkbaar ergens gelezen dat je er drie maanden gezeten hebt.
Klopt, voor minder dan een maand zetten ze vaak een krabbel in je medische paspoort en laten ze de inenting zelf zitten.