Als uit een bloedonderzoek blijkt dat de Reumafactor (RF factor) verhoogd is, heb je dan een vorm van reuma of komt dit ook voor bij gezonde mensen?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Ziekten
7.9K

Het beste antwoord

Ja, bij zo'n 25% van de gezonde mensen komt een positieve reumafactor voor. Vooral bij ouderen trouwens. Verder kan de waarde ook verhoogd zijn bij een ándere auto-immuun aandoening, en kan ook een leverfunctiestoornis een verhoogde waarde veroorzaken.

Om het nóg gemakkelijker te maken, kun je ook reuma hebben zónder dat je reumafactor verhoogd is. Dat is ook de reden dat het Nederlands Huisartsengenootschap bijvoorbeeld als stelregel heeft dat een positieve reumafactor alleen bijdraagt in de diagnostiek wanneer er een goede reden is om iemand te verdenken van reumatoïde artritis. Dat wordt bepaald door het klachtenbeeld, beeld bij lichamelijk onderzoek, en eventueel familiegeschiedenis.

Bij heel veel onderzoeken is het zo dat je niet weet wat je ziet, tenzij je weet waar je naar zoekt. Een uitslag zegt vaak heel weinig als je daarbij niet ook de resultaten van het lichamelijk onderzoek en iemands ziektegeschiedenis kent. In dit geval denk ik zelfs dat het klinisch beeld (dus anamnese plus lichamelijk onderzoek) meer zegt dan alleen het bepalen van die reumafactor. Dat onderstreept m.i. het belang van goed onderzoek en het stellen van goede vragen, daar leer je vaak meer van dan van dit soort uitslagen.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Dank je, heel duidelijk antwoord.

Andere antwoorden (1)

Reumafactoren zijn auto-antistoffen. Dus antistoffen die reageren op je eigen lichaamsstoffen.
Bij een verhoging van je reumafactor hoef je niet gelijk reuma te hebben. De verhoging kan ook komen door een andere auto-immuunziekte of door infecties. Af en toe kunnen gezonde mensen ook een hogere reumafactor hebben.