Wanneer voor de tweede keer gebeten bent door een teek, wordt de ziekte van Lyme dan erger?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Ziekten
6.4K

Het beste antwoord

Lyme wordt veroorzaakt door een bacterie. Zou die eerste tekenbeet die bacterie overgedragen hebben en je krijgt daarna ziekteverschijnselen dan heeft de bacterie zich ondertussen al flink vermenigvuldigt. Dus zou je daar een 2e beet bij krijgen waarbij je nog wat Lyme bacteriën mee binnen krijgt, is dat aantal bacteriën zo klein vergeleken met die, die al aanwezig zijn en ziekteverschijnselen veroorzaken dat die 2e beet geen noemenswaardige bijdrage bied aan het al bestaande probleem.

Overigens bevindt bij een geïnfecteerde teek die Lyme bacterie zich in de maag dus als je een teek binnen ±24u eruit haalt zonder de maaginhoud leeg te knijpen (speciale tekenpincet of iig geen normale pincet, duim- + wijsvingernagel maakt doorgaans ook een goede tekenpincet) is de kans klein dat je er Lyme mee oploopt.

De Lyme bacterie is trouwens ook heel goed in verstoppertje spelen en kan tijden lang onopgemerkt/"slapend" (ook als je iemand test op Lyme) in het lichaam rondspoken. Dus stel je bent serieus in behandeling voor Lyme (standaard 6 weken antibiotica kuur dood niet eventuele slapende Lyme bacteriën, dus bv een kuur van 6 maanden) en je wordt halverwege de behandeling weer door een geïnfecteerde teek gebeten zou het in die zin het erger maken dat het wellicht verstandig is de kuur te verlengen. Ook omdat het lastig is hoe je nu met zekerheid vaststelt of die 2e teek besmet is (rode kring kan wegblijven zeker als je al onder behandeling bent, slapende bacteriën is niet op te testen).
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

Na een teken beet hoef je de ziekte van lyme niet te krijgen ook na een tweede beet niet. De teek moet wel de ziekte bij zich hebben. Als je de ziekte hebt wordt het niet erger als je weer door een teek met de ziekte wordt gebeten.
11 jaar geleden
Nee dat hoeft helemaal niet zo te zijn omdat niet alle teken besmet zijn, en je dus de ziekte van Lyme op zou lopen.Wanneer die 2e teek wel besmet is en hij wordt goed verwijderd dan nog wordt de ziekte van Lyme die dan al aanwezig is niet erger.

Toegevoegd na 4 minuten:
Natuurlijk belangrijk om door te gaan met de behandeling die je krijgt voor de ziekte van Lyme, en teken goed verwijderen evt.door de huisarts.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Als ik je vraag zo lees, dan denk ik dat de ziekte van Lyme al gediagnosticeerd is bij je, dus ben je bang voor een tweede beet.

In feite heb je al een groot deel van het antwoord al gehad met andere reacties, maar het enige echte antwoord op je vraag is "ja", het kan erger worden. Hoeft niet per se, maar het kan.

Als je eenmaal de infectie opgelopen hebt (de kans is klein na een tekenbeet maar zeker niet te verwaarlozen), dan probeert je lichaam zichzelf te verdedigen door antistoffen te maken tegen de bacterie die de ziekte veroorzaakt. Het lukt je lichaam soms (meestal niet) om de infectie de baas te zijn, al dan niet met behulp van antibiotica, en dan heb je geen last meer van Lyme.
Maar het nare van deze bacterie is dat het geen blijvende immuniteit geeft. Met andere woorden, als je nog een keer wordt gebeten, kan je weer opnieuw de infectie oplopen, en juist omdat je lichaam minder heftig reageert, kan de bacterie zich sneller verspreiden en een ernstige vorm van infectie laten ontstaan.
Dat geldt in het geval dat je genezen bent voor de ziekte van Lyme.
Als je middenin de ziekte zit en behandeld wordt met antibiotica, een tweede infectie zal weinig effect hebben, omdat de nieuwe infectie meteen "aangepakt" wordt. Dat is wel goed nieuws!
Maar als de kuur al achter de rug is, dan kan de ziekte weer een boost krijgen (zie boven: je lichaam 'herinnert' de ziekte zich niet)

De informatie op de site van RIVM is vrij technisch, maar zeer compleet, ik plaats even de link voor je.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Klopt! Plusje van mij.
Als je al besmet bent met lyme en je hebt weer een teek die besmet is en die jou ook gaat besmetten, dan kan het erger worden.
De kans is niet zo heel groot, maar het kan in principe wel.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
gelukkig heb ik er geen last van, vroeg het me alleen af.