Kan ik laten onderzoeken of ik aanleg voor trombose heb?

Ik heb ooit, waarschijnlijk zeiden ze, een longembolie gehad en ben daar ook voor behandeld. Lange tijd bloedverdunners moeten slikken en wekelijks naar trombosedienst om te prikken. Dat is zo'n 15 jaar geleden geweest. Het kwam waarschijnlijk door pil gebruik. Ik zou toch graag weer de pil gaan gebruiken en wil graag weten of ik echt aanleg heb voor trombose. Kan ik dat laten testen?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Ziekten
1.4K

Antwoorden (4)

jazeker kan dat. via je huisarts een echografie laten maken. en er zijn meer manieren maar dat moet ook via je huisarts oa longembolie onderzoek.

Toegevoegd na 1 minuut:
hier een site met info over jouw vraag:

http://www.hartstichting.nl/hart_en_vaten/vaatziekten/trombose/onderzoek_behandeling_trombose/
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
dank voor je antwoord, maar kan dat ook zonder dat je symptomen hebt? Dus alleen als voorzorgsmaatregel kijken of je er aanleg voor hebt.
Op de site lees ik, als je al klachten hebt.
Dat kan d.m.v een bloedtest (APC-resistentietest). Maar ik betwijfel ten zeerste of een arts jou de pil voorschrijft, want de pil wordt m.i. niet gegeven aan mensen die in het verleden trombose hebben gehad. Risico op weer trombose is dan erg hoog en daar zit je waarschijnlijk ook niet op te wachten toch?

Toegevoegd na 34 minuten:
Om bovenstaande reden kom je denk ik ook niet in aanmerking voor de bloedtest.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
bedankt voor je antwoord.
Het was toen niet zeker dat het een longembolie was. Ze hebben het voor de zekerheid zo behandeld, daarom wil ik graag weten of ik er echt vatbaar voor ben of niet.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Je zou dan via je huisarts om een bloedtest (APC-resistentietest) kunnen vragen. Dat is volgens mij de enige manier om er achter te komen of je een aangeboren genafwijking die leidt tot vergrote kans op trombose. Het schijnt (dacht ik) een duur bloedonderzoek te zijn, dus of je huisarts om deze reden de bloedtest voor je aan zal vragen???
Maar je kan het altijd vragen natuurlijk.
Je kunt aan de huisarts vragen om de prikpil. Die krijg je wel ook al heb je trombose gehad.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Er bestaan genetische testen om te kijken of trombose in jouw familie voorkomt. Deze testen geven echter schijnzekerheid, omdat de uitslag vaak geen invloed heeft op de behandeling.