wat voor een kaartje stuur je iemand die op sterven ligt?

een kaartje met Sterkte-Beterschap , daar kan ik niet mee aan komen een kaartje zonder tekst , oké dan moet ik er zelf 1tje bedenken , maar zij is mijn buur vrouw en wij hebben écht geen band! dat maakt het nog moeilijker!

Toegevoegd na 3 dagen:
tjeemig ik ben erg onder de indruk van alle reacties!!! en ik heb een kaart met kleine bloempjes uitgezocht met de tekst:
Ik vind het erg vervelend voor je dat je in zo'n nare situatie bent beland, veel sterkte en dapperheid toe gewenst. Alex

vinden jullie dit ook goed?

Toegevoegd na 4 dagen:
mijn dank aan jullie allemaal !!! jullie weten niet hoeveel ik er aan heb gehad aan steun!
Ik heb deze tekst via jullie samen kunnen stellen het énige wat écht van mij zelf is én uit mijn hart komt is 'dapperheid' ik vind dat je wel heel erg 'stoer' moet zijn om zo iets te door/staan/leven
nou moet ik nog HET beste antwoord uitzoeken!
maar dat is moeilijk , omdat ik mijn antwoord via vele antwoorden heb gekregen!? wat te doen?

Toegevoegd na 4 dagen:
ik kreeg vandaag te horen dat de buuf het komende weekend naar een 'gasthuis' gaat (heet dat wel zo?) waar ze dan nog ff kan...................
ik kan wel janken! ( ze was maar 10j ouder dan ikke /geen man/geen kinderen/ maar........veel meer)
Lieve mensen ik ga de vraag sluiten ,en geef geen beste antwoord , omdat ik van jullie allemaal wat heb gebruikt, kwa tekst ,DANK

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Ziekten
26.5K
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
ja precies! maar mensen om mij heen praten het mij een beetje aan (buren, vrienden die er niks van af weten ook nog!
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
als het niet vanuit jezelf komt, 'moet' je het niet doen, zeker niet "omdat anderen vinden dat het moet". beter niet dan "fake".
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
endemion, mijn antwoord is recht uit mijn hart, ik heb een dodelijke ziekte gehad en was zeer verrast door de vele kaartjes, van mensen die ik amper kende, het gaf een enorm goed gevoel en blijheid, je moet iets meegemaakt hebben om zoiets te kunnen waarderen en begrijpen.
Kristal
11 jaar geleden
Met je eens Crea. Ook als familie kan je je daardoor geraakt voelen wanneer vrijwel onbekenden aangeven mee te leven, aan je te denken. Ook al is dat alleen maar tijdens het schrijven van zo'n kaartje, ze nemen toch de moeite en dat is roerend in zulke periodes.
Kristal
11 jaar geleden
't Is net hoe je er tegenaan kijkt Endemion.
Jij gaat er vanuit dat het schijnheilig is, ik ga ervan uit dat het vriendelijk bedoeld is. Mijn wereld ziet er vermoedelijk daarom vaak heel prettig uit.
Het gaat er maar net om met welke gedachte erachter je iets ontvangt.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ik denk niet dat iemand de moeite neemt een kaartje te kopen en er iets op te schrijven, er niets van meent, het gaat niet om nepvrienden, het gaat om menselijkheid.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
crea, ik begrijp wat je bedoelt en ik heb ook het nodige "héél erge" meegemaakt en blijken van aandacht werden door mij zeer gewaardeerd !, maar als vs nou helemaal n.i.e.t. wil ! dan moet ze toch niet door anderen gedwongen worden ? om wat voor reden dan ook ?
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Het moet je inderdaad niet opgedrongen worden, je moet het zelf willen doen, of anders niet, daar ben ik het wel mee eens, maar nogmaals, (niet bedoeld om je over de streep te trekken) je doet er iemand een groot plezier mee.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Niks sturen. IK heb met een buurman ook helemaal niks. Die krijgt van mij helemaal niks ook niet als ie op sterven ligt. Dat noem ik nog eens huichelen. Als je er niks mee hebt laat je het maar gewoon gaan. Die buurvrouw zit bovendien echt niet op jouw kaartje te wachten.
Kristal
11 jaar geleden
Endemion, jij staat gewoon anders in het leven als ik. Dat maak ik tenminste op uit jouw reacties. Dat is ook jouw goed recht. Zoals het mijn goed recht is te kiezen om positief te staan tegenover een kaartje dat iemand mij zou sturen. Als dat door anderen afgedwongen is, is dat heel vervelend voor degene die het stuurde. Dat verandert niets aan hoe ik ervoor kies het te ontvangen. Ik zou hem/haar er hartelijk voor bedanken.
Misschien is hij/zij er dan achteraf toch blij om het gestuurd te hebben.
Ik geef liever niet mijn macht weg (dat probeer ik tenminste) aan anderen door mij vervelend of boos te voelen wanneer een ander mij tegen zijn/haar zin in een kaartje stuurt, iets niet meent.
Weet je, het hangt niet van een ander af hoe ik reageer. Het hangt van mijzelf af. En inderdaad, als meer mensen er zo naar zouden kijken waren er veel meer mensen zielsgelukkig zoals jij zo mooi omschrijft :-)
Kristal
11 jaar geleden
Ik vermoed dat jij mij niet begrijpt. Zoals jij nu denkt, dat herken ik wel. Ik denk er nu anders over.
Kristal
11 jaar geleden
Endemion, als je even twee reacties van mij terugleest zie je waar ik het over heb. Ik ben nu trouwens wel heel benieuwd wat jouw vermoeden is :-) Geen idee.
Kristal
11 jaar geleden
Endemion, er staat: als je twee reacties Van Mij terugleest zie je waar ik het over heb.
Ik vind dat heel duidelijk.
Ook de inhoud van wat ik schrijf.
Maar het komt mij over alsof je zeer geirriteerd bent.
Alsof je bezig bent om een strijd met mij aan te gaan.
Maar ja, dat is niet echt mijn manier van gedachten uitwisselen.
Evengoed, als je echt geïnteresseerd bent in mijn visie gaan we een keer verder als het zonder wantrouwen en aanvallen kan.
Dan kunnen we elkaar wellicht wezenlijk iets aanreiken :-)
liveisgreat
11 jaar geleden
het lijkt me wat raar dat je die vraag stelt. Waarom wil je haar een kaart sturen? Is het uit een soort beleefdheid (je geeft aan dat je geen band hebt maar dat ze wel je buurvrouw is) of omdat je echt met haar meevoelt?
het is me totaal niet duidelijk in welke staat je buurvrouw verkeert. Is het een oude dame die rustig wil heengaan, of is het een jong iemand die net te horen kreeg dat ze terminaal ziek is? Beide gevallen zijn helemaal anders.
In het eerste geval zou ik met de verzorgers gaan praten (haar echtgenoot als die nog leeft, of haar kinderen) en vragen of ze hulp nodig hebben. Dat lijkt me dan zinvoller dan een kaart.
Als het een jonger iemand is, is het ook wat moeilijk om in te schatten hoe ze zal reageren. Als ze in het ziekenhuis ligt, kan je haar zeker bezoeken. Dat is heel gangbaar, terminaal of niet.
Doe dan zo gewoon mogelijk, neem een bloemetje mee of dergelijke en een kaart met een neutrale boodschap. "sterkte" vind ik in dezer nog het meest aangewezen.
Ligt ze niet in het ziekenhuis, toch even polsen bij haar verzorgers wat je best kan doen. Weet de vrouw in kwestie bv. hoe erg het met haar gesteld is? Indien wel : wil ze wel bezoek? Op een verkeerd moment kan een kaartje of bezoek bijna cynisch zijn, dus echt even polsen.
Je vraag lijkt het op het eerste gezicht makkelijk, maar er zijn zoveel nuances in de geschetste situatie en het kan zo precair zijn, dat het wat mij betreft bijna onmogelijk is om hét "juiste" antwoord te geven.
Dus check toch even hoe de vork aan de steel zit!
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Omdat je de vraag stelt, heb ik de indruk dat je er wel mee zit dat ze in het huis naast jou op sterven ligt en dat het jou moeite kost om 'daar iets mee te doen'. In principe heb je wel een band, want ze is je buurvrouw. Je hebt haar vast wel eens door haar huis horen lopen, of je hebt je geërgerd aan haar herrie (of zij aan de jouwe), of je hebt bewonderend gekeken naar haar tuintje, of je hebt een pakje aangenomen dat voor haar bedoeld was... Anyway: ze is een mens in jouw directe omgeving en je 'vindt er wat van'. Ook al heb je geen warme gevoelens bij haar, je zou haar een mooi neutraal kaartje kunnen sturen met daarin een simpele tekst zoals 'buurvrouw, ik denk aan je'.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
ik zou in dit geval even langsgaan. Het maakt niets uit of je een band hebt of niet. Het is toch een kleine moeite om iemand vaarwel te zeggen, even een kopje thee te drinken en/of heel vel sterkte te wensen? Uw buurvrouw zal een goeie (misschien laatste) indruk van u hebben. Dat is toch juist alleen maar fijn?
Kristal
11 jaar geleden
Je agressieve toon is niet mijn smaak. Ik proef veel vooroordeel bij je en gelijk willen hebben.
En weer ga jij de strijd aan. En ik dus niet de verdediging in.
Daar kies ik niet voor begrijp je :-)
Ik wissel liever van gedachten met mensen die werkelijk geinteresseerd zijn naar de zienswijze van een ander. Het is in zo'n gesprek mooi als je merkt dat we een andere mening kunnen hebben en elkaar daarin evengoed kunnen respecteren.
Verder wens ik je een hele fijne dag :-)
Kristal
11 jaar geleden
Endemion, jammer dat je zo reageert. Het zij zo.
Het is voor mij wel een bevestiging dat wij op deze manier geen zinvolle uitwisseling van gedachten zullen hebben. Ik laat het hier dan ook bij.
Kristal
11 jaar geleden
Aweverink, lijkt me hartstikke goed, dat kaartje :-)
Ik hoop dat het voor jouzelf ook goed voelt dat je dit deed? Bijzonder trouwens dat je zo'n kaartje met die tekst vond. Ik ken je buren natuurlijk niet maar ze zullen het vast waarderen.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
alex, het is de perfecte tekst, hoop dat je je er goed bij voelt !
HeerVoldemort
11 jaar geleden
Lijkt me een prima tekst :-)
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Dat doe je goed, Alex!
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
potverdikeme na het lezen van jullie berichtjes zit ik écht met een brok in mijn keel !!! ik dank jullie allen veel
Kristal
11 jaar geleden
Als we je allemaal hebben geholpen kies je toch gewoon geen beste antwoord. Het hoeft helemaal niet hoor, 't niet verplicht en het is gewoon fijn dat je nu iets uit je zelf hebt kunnen doen ;-)
Top gedaan :-)
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
helemaal mee eens ! ;)
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
ik vind het wel jammer dat . jullie. er een dikke tweegesprek over hebben gehad!!! hopelijk zijn jullie nu weer vriendjes?
Kristal
11 jaar geleden
Lieve Aweverik, maak je daar maar geen zorgen over. Soms matched het gewoon niet tussen twee mensen en dat geeft niets.
Ik begrijp je wel want het is jammer als er zulke reacties zijn op zo'n kwetsbare vraag.
Maar laat het tweegesprek je goede gevoel over alle antwoorden maar niet beinvloeden hoor.
Lieve groet.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Beste Aweverink, Mooi tekst, prima gedaan.
En over zo'n gasthuis, een hospice waarschijnlijk: mijn schoonmoeder heeft daar haar laatste dagen doorgebracht, en dat is een heel prettige plek, waar je buurvrouw liefdevol verzorgd zal worden!
Kristal
11 jaar geleden
Ja Haivon, ik vermoed ook, net als jij, dat ze een hospic bedoelt. Het is een goede plek waar je liefdevol verzorgd wordt tot het je tijd is om over te gaan. En er is ook goede pijnbestrijding mogelijk. Familie van mij heeft er ook gelegen en genoot, hoe raar dat ook mag klinken, van de warme opvang in zo'n tehuis waar blijkbaar ook veel vrijwilligers aan meewerken. Mooi dat zulke hospices bestaan.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
jee 'tis moeilijk hoor..ik heb ook ooit eens voor zo'n keuze gestaan, ben er wel zelf heen gegaan, en heb een kaartje meegenomen die ze later nog eens kon lezen, daarin wenste ik haar een fijne reis toe...
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Je hebt het goed opgelost Alex,en ik begrijp dat je ervan moet janken,ik vind het ook heel zielig voor je buurvrouw.

Antwoorden (13)

Een bezoekje is natuurlijk het beste voor beiden, anders kiest u voor een ,ingesproken, kaart of een kaart met alleen bloemen er op.

Toegevoegd na 4 dagen:
Het is geen dagelijkse kost om daar mee om te gaan.
Gelukkig maar.
Maar ineens wordt men op de feiten gedrukt en zit men even met de handen in het haar hoe te reageren.
En iedereen gaat er weer anders mee om.
Toch proberen wij ook met zoiets een plaatsje te geven
door ons af te vragen of wij het goed gedaan hebben.
Het bijstaan van mensen in sombere en moeilijke tijden.
Het is goed om uw naaste te kunnen helpen.
U bent een goed mens...........
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Kristal
11 jaar geleden
Mooie toevoeging Sciopo, fijne woorden
+1
De kaartjes van mensen waar je het niet van verwacht, zijn het leukst om te krijgen, goed idee dus, je kunt iets schrijven als: Ik denk aan jullie, dat doe je tenslotte ook, dus dat is oprecht.

Toegevoegd na 4 dagen:
Mijn complimenten voor de mooie tekst, goed gedaan dus, over het beste antwoord, kies er gewoon geen, dat is niet verplicht.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Kristal
11 jaar geleden
+1
Die stuur je geen kaartje.

In zo'n geval ga je langs, tenzij je zeker weet dat die andere persoon dat niet op prijs stelt.
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Helemaal mee eens. Als iemand op sterven ligt, neem je afscheid. Voorgoed.. Er bestaan geen kaartjes die daar geschikt voor zijn.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Er zijn ook mensen die het helemaal niet waarderen als er iemand aan hun sterfbed verschijnt met wie ze amper contact hebben.
In dit geval zou ik wachten tot de dame in kwestie overleden is en dan een condoleancekaart naar de de nabestaanden sturen.
Vaak is een stervende ook in coma, zodat ze geen notie meer heeft wie haar een kaartje stuurt.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ik heb veel mensen zien sterven, van wie geen een in coma lag. Ik begrijp werkelijk niet waar je dat vandaan haalt.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
haha...ik vind het heel bijzonder hoe je hierbij komt...maar voor zover ik weet zijn we allemaal stervende alleen niet in hetzelfde tempo...ik lig nog niet in coma..Jij ook niet denk ik.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Het ligt er maar aan, hoe je het woord " VAAK " interpreteert.
Al die minnetjes van die anonieme nitwits en meelopers brengen me totaal niet uit mijn evenwicht.
Ook ik heb veel mensen voor ze stierven, in coma zien liggen.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Voel me niet aangesproken als nitwit, noch als meeloper, maar toch een min voor dit antwoord. Vraagsteller wil juist wél een kaartje sturen, en zoekt naar de juiste woorden. Totaal misplaatst antwoord!
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Nee, maar jij bent dan ook de enige van de nu al 21 minnaars die de durf heeft het minnetje te motiveren!
Waarom zou je iemand die in coma ligt, (want daar ging ik van uit) nog een kaartje sturen?
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
c+ jeeeeeeeeeeeee wat een hoop minnen zeg...maar ik zie geen 30 reacties eronder...mensen leg dan op zijn minst uit waarom je het er niet mee eens bent!!
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ach Marion, door mijn soms niet met de mening van de goegemeente strokende antwoorden, loop ik wel vaker tegen zo'n zooi minnen op en ik durf er wat onder verwedden dat er minnaars bij zijn, die niet eens mijn antwoord gelezen hebben.
Maar mijn pensioen en AOW gaan gewoon door en voor de rest zal het me compleet aan mijn anus oxideren, zolang de minnetjes maar niet van GVers komen die ik de loop der jaren ben gaan waarderen.
Bedankt voor je plusje!
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
een ge oxideerde anus!! prachtig...
snap ik moolkeesje, we zijn hier ook niet voor prijzen in ontvangst te nemen, maar je antwoord is ...zo t is..
het klinkt hard, maar de waarheid is nu eenmaal hard..zeker als persoon in kwestie al geen directe en goede band had met haar buuf..
ik zou een mooie kaart kopen en er wat in schrijven en haar brievenbus doen met een tekst in deze trant: beste buurvrouw, wij hebben nooit zo'n band gehad. het raakt mij dat je/u in deze situatie bent. daarom wil ik op deze manier mijn medeleven uitspreken en veel sterkte wensen. hartelijke groet, aweverink
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
ik zie dat niet als liegen.
vraagsteller ziet dat ook ietsjes anders in mijn belevenis.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ook al heb je nooit een band met iemand gehad, dan kan het je toch nog wel raken als die persoon op sterven ligt of in een andere nare situatie terechtkomt? Oké, het zal je minder raken dan wanneer het een goede vriend(in) of familie betreft maar het hoeft je toch niet helemaal onberoerd te laten als het je buurvrouw betreft waar je geen band mee hebt.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
wij hadden niks met elkaar, 10j lang hebben wij alleen maar gedag gezegd , maar het doet mij zeer zeker wel wat ,
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
dat gevoel kreeg ik ook, anders had je de vraag niet gesteld. hopelijk kun je iets met de antwoorden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Echt een vreselijke tekst. Je begint al helemaal verkeerd en het klinkt nogal huichelachtig dat je nu wel wat laat horen. Als je nooit contact hebt gehad zou ik sowieso nooit wat sturen.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Corsa66, leven en dood zijn zo ingewikkeld als we ze zelf maken. de tijd tussen geboren sterven vullen wij zelf in. ik vind vraagsteller Alex dapper dat hij na weinig tot geen contact toch iets wil en er zijn veel antwoorden gegeven die helpen en velen stemmen tot nadenken. of zelfs op andere gedachten brengen. dat vind ik fijn. daarom is GV een interessant medium. dankje, voor jouw bijdragen, jouw reacties.
Misschien een mooi gedichtje?
Je hoeft geen band met haar te hebben maar het is altijd fijn om een kaartje te krijgen en weten dat mensen met je meeleven en het is toch je buurvrouw.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
let heel goed op welk gedicht je dan stuurt, het hangt ook van die persoon af
Een kaartje vindt ik niet passelijk, je gaat even op bezoek en geeft diegene een hand of even een aai langs haar gezicht. Je hoef geen band te hebben, je zegt vind je het goed dat ik nog even bij je komt? Doe het altijd in overleg, als het kan. Maar stuur nooit een beterschapkaart. Dat is niet passelijk voor deze situatie
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Je geeft een aai langs haar gezicht, je kent je buurvrouw niet eens goed!
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Je hoef haar ook niet eens goed te kennen, maar iemand die op sterven ligt, vind het vaak wel fijn, een aai langs het gezicht, een arm om de schouder, hebben velen wel behoefte aan, en dat merk je heel gauw.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
+
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ik zou geen mensen aan mijn sterfbed hoeven waar ik amper contact mee heb gehad. Althans dat denk ik nu.
Vaak is het het beste om gewoon eerlijk te zijn.
**Beste buren, ik heb begrepen dat de buurvrouw zeer ernstig ziek is en wil jullie graag op deze manier laten weten dat ik met jullie meeleef. Het lijkt me een heel moeilijke periode en ik wens jullie allemaal dan ook kracht toe om hiermee om te kunnen gaan.**
Vriendelijke groeten...... je naam.

Soms kan het beter voor je aanvoelen om het hele gezin een meelevende groet te sturen als alleen degene die op sterven ligt. Ieder lid van dat gezin is er immers nauw bij betrokken. Ik zou langsgaan wanneer je een band hebt, maar dat heb je niet en dan is een kaart met een dergelijke tekst goed.

Het is zeker aan te raden dit te doen omdat het je buren zijn.
En nee, ook al voel je geen band, het is evengoed geen liegen maar gewoon mensvriendelijk zijn als anderen een moeilijke tijd hebben.
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Heel goed.
Kristal
11 jaar geleden
Dank je Echtniet.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
mooi antwoord!
Kristal
11 jaar geleden
bedankt hjth.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Dit vind ik persoonlijk ook de beste tekst die je kan gebruiken. +!
Kristal
11 jaar geleden
Jij ook bedankt Tacuma.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Mooie oplossing!
Kristal
11 jaar geleden
Dank je Hippo,
ja, ik dacht, als je niets met de buurvrouw zelf hebt kan je het ook wat globaler doen.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
+
Kristal
11 jaar geleden
Jij ook bedankt Sxiopo.
Ik stuur zelf het liefst kaarten zonder voorbedrukte tekst, en dat zou ik in dit geval ook doen, ookal heb je eigenlijk geen band met haar. Als je wel een band had ging je naar haar toe. Dit is een manier om toch je medeleven te tonen.
Je hoeft er ook geen heel persoonlijk verhaal van te maken. Ik zou denk ik iets schrijven als:
"ik weet niet goed wat ik moet schrijven, want we kennen elkaar eigenlijk niet goed. Toch wil ik graag dat u/je weet dat ik meeleef. Sterkte voor allemaal in deze moeilijke tijd.
Hartelijke groet,........

Ik zou hiervoor een kaart kiezen met mooie bloemen erop, een beetje ingetogen kleuren, paarstinten of zo.

Je moet bedenken dat het voor de buurvrouw heel prettig is om te merken dat er mensen aan haar denken, dat kan een grote steun zijn.
Soms kun je iets voor een ander doen dat je normaal niet zo snel zou doen, maar dat wel degelijk veel uitmaakt.
Maar als je er echt geen goed gevoel bij hebt, moet je het niet doen.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Er even heen gaan is beter dan een kaartje sturen.Je heb er naast gewoond, en diegene ligt op sterven, dan laat je als buur toch even je gezicht zien nu het nog kan.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ik weet niet hoe de relatie van de vraagsteller en de buurvrouw is, hoe de situatie van de buurvrouw op dit moment is, en kan daar dus niet over oordelen.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Toen mijn vader ernstig ziek was, had hij helemaal geen behoefte aan allerlei mensen die langskwamen, terwijl ze dat al die jaren daarvoor ook niet hadden gedaan. Wel aan bezoek van mensen die al heel lang met hem meeleefden. Dat is van persoon tot persoon verschillend, en ik vind dat je daar niet zo op afstand over kunt oordelen.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
ben het met je eens haivon, dat is zeer persoonlijk.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
nee ik ga niet langs ik hou het bij een kaartje , we zijn nooit verder gekomen dan 'dag' zeggen , al die 10j lang zijn wij geen 'leuke buren' geweest.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Een kaartje lijkt me echt prima in deze situatie. Als je elkaar écht amper kent, is langsgaan voor beiden waarschijnlijk niet prettig. Ik weet niet hoe het is om stervende te zijn, maar ik ben een paar keer heel ziek geweest en kon dan mijn eigen ouders soms nauwelijks verdragen aan m'n bed. Ik heb natuurlijk geen idee hoe deze buurvrouw eraan toe is, maar als je elkaar erg slecht kent, zou ik zeker niet langsgaan. Ik ben net de reacties aan het lezen op de vraag en alle antwoorden, en schrik echt van reacties over hoe "huichelachtig" het zou zijn om een kaartje te sturen. Echt, élk kaartje is leuk om te ontvangen, en een kaartje van iemand van wie je het niet verwacht had, is juist wel leuk. Zélfs als ik aan de hand van een wat standaard-tekst van iemand die ik amper ken het idee krijg dat het kaartje alleen verstuurd is omdat de afzender vindt dat het zo "hoort" om een kaartje te sturen, waardeer ik altijd de moeite en de goede intentie daarachter.
Je kunt een blanco kaart sturen met iets moois erop en dan eerlijk opschrijven wat je denkt en voelt.
Iets in de trant van:
'Ik weet niet zo goed wat ik moet zeggen, maar ik wou je laten weten dat ik aan je denk.'

Toegevoegd na 3 minuten:
Of zelf een kaart maken, waar je iets mee kan doen, je had vroeger van die kaarten die je aan alle kanten om kon vouwen en dan verscheen er een ander plaatje..zoiets kun je zelf maken. Dan wordt de tekst minder belangrijk, maar mensen stellen het enorm op prijs en je biedt ze gelijk wat afleiding.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ik denk wel dat een kaartje op prijs wordt gesteld ook al had je geen band met haar. Ik neem aan dat je haar wel groette en misschien af en toe een paar woorden met haar wisselde. Dan kun je naar mijn mening echt wel een kaartje sturen.
Ik zou een eenvoudige maar wel mooie kaart sturen, geen kaart van 10 in een doos voor een euro. Je zou er iets op kunnen zetten in de trant van "Een rustig einde en een goede laatste reis".
Ik hoop dat je hiermee wat kunt.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Je weet dat je buurvrouw op sterven ligt dus het wel logisch dat je een kaartje in de bus doet maar heb je er geen band mee dan hoeft daar dan ook niet erg emotioneel over te doen. Je kunt dan best een algemeen kaartje nemen zoals sterke + beterschap.Heb je toch wat van je laten horen en het is niet al te beladen, wil je dan toch een persoonlijk tintje dan dan schrijf je er een tekstje bij dat je hoopt dat ze weer opknapt.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Min ! iemand die op sterven ligt stuur je natuurlijk NOOIT een kaart + beterschap er op !!!
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ben jij ook bij die buurvrouw op bezoek geweest jodocus kwak, weet je dan wat er met haar aan de hand is
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
even beter de vraag lezen *iemand die op sterven ligt*...!
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ja, iemand die op sterven ligt is de aanhef die vraag is dus helemaal duidelijk.
De dame in kwestie geeft aan totaal geen band te hebben met die buurvrouw dus welke fase van het stervensproces ze is dat is dus niet bekend,wellicht is ze nu dood maar iemand die op sterven ligt kan, als het niet terminaal is ook nog een kans hebben beter te worden jij weet dat niet en ik weet dat niet, vandaar de vrije tekst die ik haat aanbeveel. PUNT
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
: "vandaar de vrije tekst die ik haat aanbeveel. "
IK bedoel dus vandaar de vrije tekst die ik haaR
aanbeveel.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
*johnny lyon : ik begrijp nu dat je het goed bedoelt, maar het is vreselijk als je zó ziek bent "op sterven na dood" om dan een 'beterschapskaart' te krijgen, welke gedachte er ook achter zit : dat kun je écht beter niet doen !
Hoi Aweverink,

Ik heb zelf een tijdje terug een kaartje gestuurd naar iemand die ook op sterven lag (nu is ze inmiddels dood).

Ik kende haar niet zo goed, en had ook niets met haar. Maar ik vond haar wel aardig. Ik denk dat ik er spijt van gehad had, als ik het niet gedaan had.

Ik heb gekozen voor een kaart met sterkte op de voorkant, omdat beterschap niet van toepassing zou zijn, en oprechte deelneming is te vroeg.

In de kaart heb ik gezet:
"Beste .... (gericht aan de hele familie overigens, omdat het ook de familie is die zich er doorheen moet slaan)
Woorden schieten te kort...
Ik wens jullie heel veel sterkte en kracht voor de komende tijd.
Veel liefs...."

Als je twijfelt of je kaart wel oprecht zou zijn, ga dan bij jezelf het volgende na:
1. Kan het je wat schelen dat ze dood gaat?
2. Vind je het erg voor haar familie dat ze dood gaat?

Als je die vragen negatief beantwoord, stuur dan geen kaart.

Maar als je het wel "erg" vind, stuur hem dan wel, dan heb je zelf nooit het gevoel van "Shit, had ik maar."

Laat andere mensen maar lullen, doe wat jij denkt dat goed is, dat is uiteindelijk, het enige wat telt.

Succes.