Waarom werkt een beenmergtransplantatie?

Ik weet niet of ik nu een hele domme vraag ga stellen maar ik kan het nergens vinden op internet.
Namelijk hoe het kan dat een beenmergtransplantatie werkt?
Wat ik namelijk opmaak uit wat ik lees nemen ze gezond beenmerg en doen ze dat in de botten van de persoon met ziek beenmerg zoals mensen met leukemie.
Maar het lijkt mij niet dat al je botten met elkaar in contact komen waardoor het gezonde beenmerg door al je botten gaat.
Als ze dit bijvoorbeeld in je vinger zouden doen (wat ze natuurlijk niet doen) dan zou dit gezonde beenmerg toch alleen in je vinger blijven?
Wat heeft het dan voor nut voor de botten in bijvoorbeeld je heup?

Ik hoop dat het een beetje duidelijk is en dat iemand duidelijk antwoord kan geven.
Alvast bedankt1

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Ziekten
1.9K
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Helemaal geen domme vraag, ik heb er zelf nooit zo over nagedacht. Wat ik weet over beenmerg is dat de stamcellen die zich daarin bevinden bloedcellen aanmaken. Als je 'slechte stamcellen' door 'goede stamcellen' vervangt, wordt er in plaats van 'slecht bloed', 'goed bloed' aangemaakt, en dit goede bloed gaat natuurlijk wel door het hele lichaam. Hoe het precies zit weet ik echter niet, dus dat laat ik aan een ander over.

Antwoorden (4)

Stamceltransplantatie wordt in de geneeskunde toegepast als behandeling bij bloedkanker (leukemie, plasmaceldyscrasie), lymfklierkanker (lymfoom) en bepaalde bloedziekten (thalassemie, immuundeficiënties en aplastische anemie). In de toekomst kan het misschien ook bij andere ziekten worden gebruikt.

Een aantal patiënten krijgt chemotherapie en/of radiotherapie in een hoge dosering toegediend. Deze behandeling vernietigt naast zieke cellen ook gezonde cellen in de beenmergholte. Daarom worden na een behandeling met hoge dosis chemotherapie en/of radiotherapie aansluitend gezonde, goedwerkende stamcellen aan de patiënt toegediend. Stamcellen kunnen verschillende typen bloedcellen maken en zorgen voor herstel van het beenmerg.

Enkele jaren terug werden de benodigde stamcellen vooral uit het beenmerg gehaald: een beenmergtransplantatie. De laatste jaren gebeurt dat alleen nog bij uitzondering. Stamcellen worden tegenwoordig vrijwel altijd rechtstreeks uit het bloed gehaald. We spreken dan van een stamceltransplantatie.

Wat gebeurt er bij de transplantatie:

Een beenmergtransplantatie is zeer eenvoudig: door middel van een infuus worden de stamcellen naar de ontvanger getransfundeerd. Binnen enkele uren nestelen de stamcellen zich in het lege beenmerg van de patiënt. Daarna duurt het 2 tot 3 weken voor de nieuwe stamcellen bloedcellen gaan produceren. Tot die tijd moet de patiënt van rode bloedcellen en bloedplaatjes worden voorzien door middel van transfusies.

Dus: er wordt NIETS in het beenmerg gedaan, het gaat er vanzelf naar toe.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Beenmerg gaat nergens heen in het lichaam dat zit waar het zit.
Het gaat erom wat het beenmerg doet, dat is een grote rol spelen in de aanmaak van bloed.
In beenmerg zitten stamcellen die weer zorgen voor de aanmaak van bloedcellen.
Als je iemand met bv leukemie, gezond beenmerg geeft, met gezonde stamcellen wordt er dus weer' goede' bloedcellen aangemaakt.
het gaat met name om de stamcellen, die moeten het werk doen.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Maar dan heb je toch maar een klein beetje?
Als je dat nou bijvoorbeeld in je heup spuit,
dan heb je toch alleen die gezonde cellen in je heup?
Dus dan zou het beenmerg in je armen en benen enzo nog steeds ziek beenmerg aan maken?
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Het beenmerg verspreidt zich niet maar het bloed wél, het gezonde bloed uit het ' nieuwe' beenmerg gaat een gevecht aan met het, zeg maar, slechte bloed.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Even ter verduidelijking, het gaat niet zo zeer om het vervangen van het beenmerg, dat is het belangrijkste niet. Die stamcellen die weer goed bloed gaan maken, dat is het doel. Vandaar dat men tegenwoordig ook stamcellen inbrengt, ipv beenmerg zoal in het antwoord van Pelle hierboven staat.
Het beenmerg dat bij de donor is weggehaald wordt bewerkt en per infuus bij de ontvanger in het lichaam gebracht. Het bijzondere is dat je werkelijk de vlokjes beenmerg, vermengd met een vloeibare substantie, door de infuusslang heen ziet meevoeren. Op die manier wordt de beenmerg via de bloedbaan getransporteerd. Het beenmerg kan aangroeien en uiteindelijk weer de taak kan gaan uitvoeren die het heeft, en dat is gezond bloed aanmaken.
11 jaar geleden
Beste

Ik zelf heb dit zelf moeten ondergaan.
In deze tijd doen ze nog zelden beenmergtransplantaties maar dit is meestal stamceltransplantaties nu

Beenmergtransplantatie is eigenlijk dat ze de stamcellen uit het beenmerg halen voor de donor is dit niet aangenaam omdat ze daardoor de stamcellen uit de huipen of borstbeen moeten gaan uitrekken.

Nu doen ze het anders ze halen de stamcellen uit het bloed nu en moeten dus niet meer in de donor zijn beenmerg zitten.
Dus de donor krijgt 1 naald rechts in de arm en 1 naald links in de arm. dus de ene kant komt het bloed eruit de andere kant komt het bloed er weer in. De stamcellen vangen ze op in een zakje.

Dus beenmergtransplantatie is juist het zelfde als stamceltransplantatie het is gewoon de manier op dat het 2 verschillende afnames is voor de donor.

Als ze dit hebben gedaan zullen ze bij de zieke patiënt zijn lichaam plat leggen met chemo en atg waardoor al zijn/haar cellen dood zijn. Dit is meestal een kuur van 5 tal dagen met zeer zware chemo.

Daarna gaan ze de stamcellen (beenmerg) van de donor inbrengen bij de patiënt en die gaan zelfstanding naar het beenmerg en daar gaan de nieuwe cellen zich ontwikkelen.

Dus in het beenmerg daar worden de cellen aangemaakt en deze worden vervangen , het is nooit het beenmerg zelf dat ze er uit halen he het zijn de cellen.

Hierbij een filmpje die ik zelf in elkaar heb gemonteerd, kijk die gerust even uit daar zie je hoe het gaat met stamceltransplantatie , beenmergtransplantatie
zie link

Hopelijk heb ik het je duidelijk kunnen uitleggen

Groeten Ritchie