Hoe slecht is het om na een beroerte (1 1/2 mnd geleden) wijn te drinken?

Mijn kameraad heeft dit helaas moeten beleven , maar de 2x dat we nu 'kontakt' hebben gehad vraagt hij steeds naar wijn , hij is nu in opname en ik wil graag op visite maar wil geen wijn mee brengen , ik denk dat hij pissig wordt, ik begrijp de vraag wel ! hij wil (natuurlijk) graag deze wereld waarin hij nu zit verdoezelen , maar......... zijn koppie werkt uitsteekend , maar de motoriek en spraak zijn erg aan getast

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Ziekten
4.3K
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Het is nuttig om eerst zijn behandelend arts te raadplegen.
Pieter2011
12 jaar geleden
Twee glazen per dag is prima:
http://www.hagaziekenhuis.nl/media/2467/Verklein%20kans%20op%20herhaling%20TIA%20beroerte.pdf
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Pieter2011: dat ligt helemaal aan de situatie van de vriend, dat kun je niet zo algemeen zeggen.
Pieter2011
12 jaar geleden
Je hebt gelijk!
+

Het beste antwoord

Dat ligt er deels aan wat voor CVA hij heeft gehad: een bloeding of een embolie.
Daarnaast is het de vraag of alcoholgebruik samengaat met medicatie die hij nu waarschijnlijk gebruikt.
Ik zou me laten adviseren door zijn artsen: hij kan wel wijn willen drinken, maar jij wilt niet dat ie daardoor (meer) medische problemen krijgt toch?
In sommige gevallen zal het niet zo'n probleem zijn, en dan zou ik zo'n klein flesje meenemen.
Als de artsen zeggen dat het niet kan, dan kan het niet. Als je vriend dan boos wordt, moet hij bij zijn artsen zijn en niet bij jou.
Sterkte ermee, want dit zijn lastige situaties.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

De man is in een dieptepunt van zijn leven, het komt misschien nooit meer goed, waarom zou je hem een wijntje misgunnen? Laat de man lekker genieten.

Of heb je het (verdoezelen) over veel meer dan 'een wijntje'? Dan wordt het verhaal anders.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
het eerste wat je zegt doet mij wel goed , maar het 2de snap ik niet? verdoezelen , veel meer dan een wijntje? leg aub uit
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik denk dat @adrie het heeft over een eventuele alcohol verslaving.
Een wijntje drinken is prima, maar drinken om alles te vergeten helpt natuurlijk niet, zodra je nuchter bent is alle ellende er nog steeds.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
oké ik begrijp het , bedankt! maar ik weet wel zeker dat hij wijn wil om tipsy te willen worden , ik heb (door alle antwoorden) bijna besloten om dan maar een klein flesje mee te nemen , daar zitten +/- 2 glazen in , en ik wil graag met een dokter praten , maar ik weet niet of dat kan , ik probeer het !
Wat te denken van een alcoholvrij wijntje?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
ja dat is leuk bedacht , echt waar! had ik zelf niet aan gedacht , maar ik denk dat het hem juist om de alcohol(roes) gaat
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Als het hem om de roes gaat, dan betwijfel ik of je er wel goed aan doet.
Alcohol na een beroerte kan geen kwaad, maar dan heb ik het over één, maximaal twee wijntjes. Dit is dan 'sociaal drinken'. Hou het echt bij maximaal twee; overmatig alcoholgebruik bevorderd hoge bloeddruk en vergroot dus de kans op een tweede beroerte.