Let op: Startpagina GoeieVraag geeft geen medisch advies. De antwoorden en reacties zijn geen vervanging voor een consultatie bij een arts. Raadpleeg bij gezondheidsklachten daarom altijd een arts.

Zijn de referentiewaarden van vit.B12 steeds "doorslaggevend" ?

Naar ik weet, lees en hoor zijn hierover de meningen nogal verdeeld...
Volgens mijn huisarts/lab is boven die 150 pmol/l (is de ondergrens meen ik?) B12 in orde...

Dit komt niet overeen met wat ik in verleden al beleefde met flinke tekorten aan B12 en tevens niet met artikel/bevindingen van
http://home.kpn.nl/HINDRIKDEJONG/missing.htm
(Omdat men de onderste referentiewaarde voor B12 veel te scherp gebruikt. Rond deze waarde is een groot grijs gebied, waarin je een B12-tekort niet kunt uitsluiten. De ene persoon heeft bij 150 pmol/l nog geen klachten, terwijl een ander bij een waarde van 240 al grote problemen heeft. )

Toen ik 12 jaar was en extreem moe en overal rare pijnen, en pas toen letterlijk bijna al mijn haar uitviel, mocht ik van ouders naar dokter en gelijk na bloedprikken (heette toen gewoon bloedarmoede en ken de verhalen van vakanties naar Davos nog wel :)) naar een dermatoloog verwezen.

Hij regelde toen nare grote spuiten net rode drab uit de koeling die in mijn bil moesten pff ;)
Elke avond thuis moest voor slapen gaan een soort haarmasker aangebracht worden , iets met zwavel en stonk enorm naar rotte eieren, maar na 2 maanden kwam wel weer mijn haar terug ;)

Als kind bleek ik geregeld maagwand ontsteking oid te hebben (heet nu gastritis las ik)...en testen met gore bariumpap en op de kop hangen vergeet je niet ;)
Verder bleek middenrifbreuk, nu medicatie 40 mg Omeprazol voor.
Op moment is b12 ca 200 en folium 5.5...zie vervolg in reactie ;)

Weet jij het antwoord?

/2500

Het beste antwoord

ja de huisarts laat zich leiden door de normaalwaarden. Het is aan je eigen rol, kritisch vermogen om je gezondheid te bewaken en je klachten en hulpvraag opnieuw voor te leggen als je je zorgen maakt en het goed functioneren in de weg staat. Onverklaarbare klachten worden nogal eens afgeserveerd en als psychisch bestempeld. Wees zelf kritisch + doortastend! dat je de vraag hier zo onderbouwd neerlegt, getuigt daarvan..

Artsen zijn erg geneigd vast te houden aan de waardes die voor gemiddelde personen gelden. Op een of andere manier wil het er niet in dat mensen niet allemaal dezelfde fysiologie hebben. Ik heb zelf wat problemen met inwendige bloedingen, maar ben al diverse keren naar huis gestuurd om later alsnog opgenomen te worden. Ze beroepen zich op hun ervaring met de gemiddelde mens en gaan voorbij aan de ervaring van 15 jaar klachten van de patient zelf. Als mensen genetische defecten hebben zijn standaardwaarden niet bruikbaar, maar dat wil er niet zo in.

"Ja" en "nee" is het antwoord op je vraag... Ja, artsen laten referentiewaarden vaak de doorslag geven. Nee, artsen wijken wel eens van de referentiewaarden af wanneer het ziektebeeld past bij een tekort. De meeste artsen laten zich dus leiden door de referentiewaarden, maar wanneer de klachten (of de medische geschiedenis) een behandeling aanvaarden, wil er wel afgeweken worden van de referentiewaarden. In jou geval: dring er bij je dokter op aan dat je de kans op verbetering van je klachten niet wilt laten lopen door de referentiewaarden. De artsen van nu volgen de protocollen en volgens mij is daar de laatste jaren vetgedrukt dat de patient zelf met oplossingen en behandelingen komt... ;-) Nee, zonder gekheid, wanneer alles richting een vitamine B12 tekort wijst, zal jouw arts een kuur van die rode injecties voorschrijven als je hier nadrukkelijk om vraagt. Ik kan me niet voorstellen dat hij/zij dit niet zal doen, maar als dit onverhoopt toch het geval is, laat hem/haar dan uitleggen waarom hij/zij hier geen heil in ziet en wat dan wel een geschikte weg is om te gaan. Sterkte en succes!

Maagwandontsteking heette altijd al gastritis ;-) De pest met een B12-tekort is dat je pas echt klachten krijgt als je langdurig onder een bepaalde waarde zit, EN dat een bepaalde waarde in het bloed niet per se hoeft te betekenen dat je lijf ook echt voldoende kan met die B12. Doorgaans is dat wel zo, maar niet altijd en niet bij iedereen. Ik neem aan de je huidige arts ook het verhaal kent van je klachten vroeger? Misschien is het een optie om toch weer een tijdje B12-injecties te krijgen, om te testen of je je daarbij beter voelt? Want 'algemene referentiewaardes' zijn precies wat ze zeggen: 'algemeen'. En gemiddeld, en geen enkel mens is precies zo gemiddeld, dus ik zou het toch graag een paar maanden mèt spuiten willen uitproberen...

Stel zelf een vraag

Ben je op zoek naar het antwoord op die ene vraag die je misschien al tijden achtervolgt?

/100