Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

waarom mogen diabetici niet parachute springen of dergelijke acties uitvoeren? Wat kan er met een diabeet gebeuren op zo een moment?

Ook bepaalde kermisattracties schijnen niet goed te zijn voor diabetici.

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Ziekten
2.7K
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
ik ben nu sinds anderhalf jaar diabeet en ben gek van parachute springen, ik ga volgend jaar beginnen met de opleiding daarvoor omdat ik dit jaar weinig tijd heb gehad. Omdat ik pas net diabeet ben heb ik dat nagevraagd of ik mocht springen en toen zeiden ze: dat parachute springen gewoon mogelijk is zolang ik maar goed op mijn bloedsuiker let voordat ik zou gaan springen en eventueel dextro ga nemen zodat mijn suiker stijgt want dat gaat toch wel naar beneden door de ontzettende adrenaline kick die je krijgt.

Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.

Het beste antwoord

Suikerziekte kent twee soorten gevolgen op lange termijn. Beide soorten ontwikkelen zich langzaam en kennen nauwelijks vroege symptomen. De ene soort betreft de bloedvaten. Door schade aan de grote bloedvaten loopt de diabeet een grotere kans op beroerte, hartaanval en versterf (gangreen) aan de voeten. Schade op lange termijn aan kleine bloedvaten kan tot uiting komen als een aandoening van ogen, nieren en zenuwen. De andere soort, beschadiging van het zenuwstelsel (diabetische neuropathie) is mogelijk ook een gevolg van langdurig verhoogde glucoseconcentratie in het bloed.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

Doordat je gespannen bent maakt je lichaam dopamine en adrenaline aan. In Jip-en-Janneke taal houdt dat in dat je lichaam harder gaat werken. Je lichaam krijgt hierdoor niet de kans om glucose (bloedsuiker) geleidelijk op te nemen en dus blijft er meer glucose in je bloed zitten.

Hierdoor stijgt je glucosegehalte en dus bestaat de kans dat je een te hoog suikergehalte (hyperglykemie) in je bloed krijgt. Door een hyperglykemie loop je het risicio op (bijvoorbeeld) een coma.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Volgensmij kan je alleen in coma raken bij een hypo, een te lage suikerspiegel.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Bij een extreme hyper kan je wel flauwvallen en dat is niet handig tijdens het parachute springen. Maar ik denk dat het gevaar meer zit dat een hyper (tijdens het opstijgen) doorslaat in een hypo (tijdens het springen)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Kan ik hier uit opmaken dat je, als diabeet, helemaal niet mag vliegen ?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
@HappyBram: nee hoor, vliegen is een stuk minder spannend als je niet uit gaat springen en flauw vallen en stuk minder erg dan als je nog niet aan je parachute koortje hebt getrokken.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
OKE thnx

Weet jij het beter..?

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

0 / 2500
Gekozen afbeelding