Welke apparaten kunnen mogelijk kanker veroorzaken?

Ik ben benieuwd naar welke apparaten kanker kunnen veroorzaken, want ik heb thuis zeer veel apparaten die ik dagelijks gebruik. (Smartphones, huistelefoons, computerschermen, televisieschermen)

Daarvan zit ik het meeste achter mijn computer muziek te maken en af en toe televisie te kijken. (beiden platte schermen)

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Ziekten
1.1K

Antwoorden (6)

De apparaten die verbinding hebben met een zendmast kunnen een schadelijk effect hebben op gezondheid en zelfs kanker veroorzaken.

Zelfs hierover zijn diverse meningen. Diverse onderzoeken naar de schadelijkheid van mobieltjes leveren verschillende resultaten op!

Het moet nog bewezen worden.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
er is geen duidelijk verband tussen zendmasten en kanker.
De -heel simpele- argumentatie: twintig jaar geleden waren er nauwelijks (gsm)zendmasten, mobieltjes, dect telefoons en wifi netwerken, nu is het land er vol mee.
Als er een relatie zou zijn met kanker zou het aantal ziektegevallen vertienvoudigd moeten zijn.
Het is dus voor 99.999% bangmakerij (en stress is wel een factor in allerlei ziekten, mogelijk ook voor kanker...)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Als je 10verschillende onderzoeken zou pakken zou je zien; -de oorzaak zit hem in de straling. Straling is er als het in verbinding staat met een zendmast. Een koelkast staat niet in verbinding met een zendmast en is dus ook sowiso niet schadelijk. -de uitkomsten zijn divers. Sommige onderzoeken geven aan dat de straling van mobieltjes wel kankerverwekkend is en andere gven aan van niet. Je moet niet alleen naar Nederland kijken. Het aantal kankerpatienten is de afgelopen eeuw ook wel ongeveer ver-drievoudigd. Bekijk het Europa-wijd.
Cryofiel
12 jaar geleden
Corrigeer even voor het feit dat we hart- en vaatziekten nu veel beter onder controle hebben dan twintig jaar geleden. Hetzelfde geldt voor andere ziekten. Daardoor worden mensen ouder. Hoe ouder je bent, hoe groter de kans dat je kanker krijgt. Ofwel: we krijgen nu meer kanker doordat we minder vaak sterven aan hartaanvallen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
jep, en dan hebben we nog niet meegerekend dat er meer auto's rondrijden en andere vervuilingsbronnen als een eeuw geleden.
en wat dag je van verdelging stoffen op onze groenten en fruit om nog maar wat te noemen allemaal dingen die eerder de oorzaak zullen zijn van deze stijging in kankerpatienten.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
De oorzaak van kanker zit erin dat het DNA beschadigd raakt. Een beschadiging in het DNA hoeft niet altijd problemen te geven. Vaak zorgen cellen ervoor dat ze in apoptose gaan (dat de cel dood gaat), of dat de cel niet meer gaat delen wanneer DNA te veel beschadigd is. Heel soms werkt dit niet goed. Hoe meer beschadigingen er dan komen in een cel hoe groter de kans is dat de cel zich ontwikkelt tot een tumorcel. Omdat oudere mensen al veel meer beschadigingen in hun leven hebben gekregen in hun DNA komt kanker bij oudere mensen ook vaker voor. Beschadigingen van DNA kunnen verschillende oorzaken hebben. Bijvoorbeeld de chemische stoffen zoals lotw aangaf, maar ook straling. Of de straling die afkomt van een mobiele telefoon sterk genoeg is om het DNA te beschadigen weet ik niet en volgens mij is dit ook nog niet bewezen. Daarom denk ik dat het juiste antwoord is dat we het niet weten. Geen bangmakerij, gewoon realistisch blijven. Onderzoeken moeten het nog uitwijzen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
De oorzaak van kanker zit erin dat het DNA beschadigd raakt. Een beschadiging in het DNA hoeft niet altijd problemen te geven. Vaak zorgen cellen ervoor dat ze in apoptose gaan (dat de cel dood gaat), of dat de cel niet meer gaat delen wanneer DNA te veel beschadigd is. Heel soms werkt dit niet goed. Hoe meer beschadigingen er dan komen in een cel hoe groter de kans is dat de cel zich ontwikkelt tot een tumorcel. Omdat oudere mensen al veel meer beschadigingen in hun leven hebben gekregen in hun DNA komt kanker bij oudere mensen ook vaker voor. Beschadigingen van DNA kunnen verschillende oorzaken hebben. Bijvoorbeeld de chemische stoffen zoals lotw aangaf, maar ook straling. Of de straling die afkomt van een mobiele telefoon sterk genoeg is om het DNA te beschadigen weet ik niet en volgens mij is dit ook nog niet bewezen. Daarom denk ik dat het juiste antwoord is dat we het niet weten. Geen bangmakerij, gewoon realistisch blijven. Onderzoeken moeten het nog uitwijzen.
Cryofiel
12 jaar geleden
Diezelfde redenatie kun je ook ophangen voor bijvoorbeeld biologische aardbeien. We weten dat er schadelijke schimmels bestaan. We weten dat er zelfs schimmels bestaan die stoffen uitscheiden, die behoorlijk kankerverwekkend zijn. We weten ook dat aardbeien af en toe beschimmeld zijn. Of de schimmels op aardbeien voldoende kankerverwekkende stoffen uitscheiden "om ons DNA te beschadigen weet ik niet en volgens mij is dit ook nog niet bewezen. Daarom denk ik dat het juiste antwoord is dat we het niet weten. Geen bangmakerij, gewoon realistisch blijven. Onderzoeken moeten het nog uitwijzen." -- Ik wil maar zeggen: mobiele telefoons zijn exact even schadelijk als biologische aardbeien.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dat vehaal over schimmels zou een goede hypothese kunnen zijn. Ik zou zeggen: Laat het onderzoeken. Dat mobiele telefoons exact even schadelijk zijn als de schimmels op aardbeien kun je niet zeggen. Of heb je hier een bron bij?
Cryofiel
12 jaar geleden
Nee, het is mijn eigen redenatie die, zoals je ziet, puur is gebaseerd op jouw redenatie. Mijn punt is: volgens die redenatie kan *alles* gevaarlijk zijn. Al was het maar omdat je niet kunt bewijzen dat het *niet* zo is.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dat klopt. Ik kan je ook vertellen dat bijna alle nieuwe stoffen die op de markt komen zijn getest. En helaas worden hiervoor vaak ook dierproeven gebruikt :(. Je kunt alleen niet zeggen dat schimmels op aardbeien even schadelijk zijn als mobiele telefoons. De vraag is ook of je beschimmelde aarbeien op eet. Maar genoeg over dit onderwerp. Het enige dat wel bewezen is is dat straling schadelijk kan zijn. Maar om mijn verhaal wel even sterk te maken en te laten zien dat ik geen onzin uitspreek hier een onderzoek die hetzelfde verhaal onderzocht als waar ik het over had. De uitkomst van dit onderzoek was dat er geen DNA schade in cellen is gemeten na een blootstelling van 24 uur. Dat straling van een GSM schadelijk zou zijn wordt door dit experiment wel ontkracht. Bourthoumieu S, Joubert V, Marin B, et al. (2010). Cytogenetic studies in human cells exposed in vitro to GSM-900 MHz radiofrequency radiation using R-banded karyotyping. Radiat Res. 174(6):712-8. http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/21128794 Naamgenoot!! :D
Cryofiel
12 jaar geleden
Aha, een blog. Een persoonlijk verhaal dus. Wel goed geschreven trouwens.
Eindelijk erkend: mobiele telefoon kan kanker veroorzaken.

Toegevoegd na 27 seconden:
http://medischdossier.org/archief/jaargang_12/nummer_7/nieuwsbericht_655/
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in dat artikel staat op zijn best dat 'we niet kunnen uitsluiten dat er een mogelijk verband is tussen langdurig gebruik van mobiele telefoons en kanker'
'we kunnen het niet uitsluiten' is iets heel anders dan 'er is een verband'
men laat zich bangmaken en begint zich in te dekken om mogelijke schadeclaims in de toekomst te voorkomen.
voornamelijk apparaten die kankerverwekkende stoffen of straling verspreiden.
Denk hierbij aan (heel oude) wekkers met lichtgevende wijzerplaten, sommige electronische onderdelen (als je ze kapotmaakt) en rontgenapparatuur (maar daar kun je als leek normaal gesproken niet aankomen).
Ook overmatige(!!) blootstelling aan UV licht (zonnebanken, maar met name oudere gezichtsbruiners) geeft een verhoogd risico op huidkanker.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
eindelijk iemand met echte antwoorden inplaats van het mobieltjes complot.
de enige reden dat we denken dat mobile telefoons kanker kunnen veroorzaken is vanwege het fijt dat ze "straling"gebruiken om te communiceren met het netwerk.

nu klopt het dat straling types zoals runtgen en gammastraling kanker veroorzaken, maar zichtbaar licht van je gloeilamp is ook straling en dat doet ons niets.
komt nog bij dat radiogolfen(de straling die mobieljes gebruiken) nog minder reactief zijn als licht.

zeggen dat je kanker krijgt van mobieljes staat gelijk als zeggen dat je kanker krijgt van geluid omdat zowel geluid als straling een golflengte hebben.

in andere woorden, je gaat net zo snel dood van je bureaulamp als van je mobieltje
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Cryofiel
12 jaar geleden
Nou... Een bureaulamp straalt continu, zolang je hem aan hebt. Een mobieltje straalt alleen wanneer je het gebruikt. En, als het op standby staat, ongeveer drie tot vier seconden eens in de vier uur.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
maakt het risico van een mobiel enkel kleiner ;)
Zonnebank.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
een gemiddelde persoon krijgt 2,0 millisievert in via de natuur. in nederland is dit 2,7 millisievert, door bijvoorbeeld röntgenstraling.
heb je 1 sievert (=1000 millisievert) in je lichaam zitten, dan is de kans op een fatale tumor 5% per jaar.
elk apparaat of ding zendt straling uit. dus theoretisch gezien kan je van vrijwel alles kanker krijgen, zelfs de muur waar je steeds tegenaan leunt.. alleen de kans hierop is ZO klein, dat je hier totaal geen zorgen over hoeft te maken.

alleen zenden sommige apparaten meer straling uit dan normaal. dus... welke apparaten kunnen kanker veroorzaken? elk apparaat. maar de kans hier op is ZEER klein.