Is de ziekte van Hirschsprung erfelijk?

ik vraag dit omdat mijn man dit heeft gehad bij zijn geboorte.

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Ziekten
1.2K

Antwoorden (4)

Volgens de bron is "De Ziekte Van Hirschsprung" in enkele gevallen erfelijk.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
"Deze aangeboren afwijking, die in 4-8% van de gevallen familiair voorkomt"

Blijkbaar wel dus.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
De ziekte van Hirschsprung is een aangeboren afwijking. We weten dat deze afwijking in een vroeg stadium van de zwangerschap ontstaat, namelijk in de vierde of vijfde week. Ook is sinds 1996 in ieder geval van één gen aangetoond dat het betrokken is bij de ziekte van Hirschsprung. Het is echter nog niet bekend waardoor de afwijking ontstaat. In sommige families komt de ziekte van Hirschsprung wel vaker voor dan ‘normaal’. Het is daarom waarschijnlijk dat erfelijkheid een rol speelt bij het ontstaan van de ziekte. Maar het is nog niet duidelijk of dit altijd zo is en in welke mate precies.
Amadea
12 jaar geleden
Mijn neefje is ook met de ziekte van Hirschsprung geboren en wij kennen niemand in beide families die dit ook heeft of had. Aan ons is verteld dat deze ziekte slechts in enkele gevallen erfelijk is.