Hoe krijg je je geur en smaak terug als je verkouden bent?

Ik ben nu ongeveer 4 dagen heel erg verkouden.
Ik proef en ruik ook niks meer.
is er wat aan te doen zodat ik wel weer alles proef en ruik?
En waardoor komt het?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Ziekten
121.5K

Antwoorden (6)

Smaak en geur worden grotendeels door de neus waargenomen. Als je neus verstopt is, lukt dat dus niet. Zodra je weer vrij door je neus kunt ademen komt je smaak vanzelf terug.

Toegevoegd na 50 seconden:
Kwestie van wachten dus. Je kunt het ook met neusspray proberen.
12 jaar geleden
Cryofiel
12 jaar geleden
Neusspray niet te lang gebruiken. Het maakt je neusslijmvlies kapot. Zelf gebruik ik neusspray hooguit om in slaap te kunnen komen, en zelfs dat doe ik meestal niet.
bamibal
12 jaar geleden
Ik ook niet. Voor de kinderen gebruiken we ook vaak zoutoplossing als neusspray.
Wachten, verkoudheid gaat over het algemeen vanzelf over. Op het moment dat je neus weer "open" is proef je ook beter. Wat veel mensen namelijk niet weten is dat je voornamelijk "proeft" met je neus. Je tong kan namelijk maar 5 smaken onderscheiden; zoet, zout, bitter, umami en zuur.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Door een zware verkoudheid kan men tijdelijk minder ruiken en smaken proeven. Meestal herstelt de reuk en daarmee de smaak vanzelf weer, nadat de verkoudheid is verdwenen. Dit kan wel een week of twee duren.

Als de neusdoorgang is verstopt als gevolg van een verkoudheid, kan de reukzin verminderd zijn omdat geuren de geurreceptoren niet kunnen bereiken. Omdat het reukvermogen invloed heeft op de smaak, merken verkouden mensen vaak dat hun voedsel niet lekker smaakt.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Bij verkoudheid zijn de ademhalingswegen besmet met een virus. Dat kan gepaard gaan met een verstopte neus, niezen, lichte verhoging, keelpijn, hoest, hoofdpijn, oorpijn, tranende ogen, pijnlijke lymfeklieren in de hals, koortsuitslag en verlies van smaak en reuk.

Reuk en smaak zijn nauw met elkaar verbonden. Als de neusdoorgang bijvoorbeeld verstopt is als gevolg van verkoudheid kan de reukzin verminderd zijn, doordat geuren de geurreceptoren niet kunnen bereiken. En omdat het reukvermogen invloed heeft op de smaak, merken verkouden mensen vaak dat hun voedsel niet lekker smaakt.

Neusdruppels kunnen bij langdurig gebruik een averechts effect hebben en zelfs blijvende schade aan het neusslijmvlies veroorzaken. Daarom mogen ze niet langer dan vijf dagen achtereen gebruikt worden.

Stomen kan verlichting geven. Ook het toevoegen van producten als menthol, kamfer of kamille kan prettig aanvoelen. Zelf gebruik ik graag een paar druppels Po-Ho-olie in de schaal heet water. Als je daarboven met een handdoek over je hoofd tien minuten rustig ademt dan gaan je luchtwegen weer openstaan. Dat helpt je reuk- en smaakvermogen om te herstellen.
Amadea
12 jaar geleden
Kleed je goed warm aan, dan trekt de verkoudheid vanzelf wel weg.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Vaak herstelt de reuk en daarmee de smaak vanzelf weer nadat de verkoudheid is verdwenen.

Helaas kan het reuk- en smaakvermogen ook langdurig of blijvend zijn aangetast. Maar pok bij reukverlies na een bovenste luchtweginfectie, de zogeheten postvirale anosmie, wordt vaak een spontaan herstel gezien. Meestal wordt tussen de 3 en 6 maanden eerst een vreemde reuksensatie opgemerkt. De maanden daarna treedt verder herstel op.

Het middel alfa-liponzuur heeft mogelijk een gunstig effect op het herstel van postvirale anosmie. Maar verder onderzoek moet dit nog uitwijzen.
. . .
pok = ook

Wanneer je je neus dichtknijpt ruik je minder. Verstopping van de neus kan dus reukverlies geven. En met dat reukverlies hangt ook smaakverlies samen. Om goed te kunnen proeven moet je ook goed kunnen ruiken.
Toegevoegd op 01 maart 2019 18:19: tekst
Amadea