Let op: Startpagina GoeieVraag geeft geen medisch advies. De antwoorden en reacties zijn geen vervanging voor een consultatie bij een arts. Raadpleeg bij gezondheidsklachten daarom altijd een arts.

Ben je ziek als je verkouden bent?

Een vriendin van mij vroeg het gister aan me.
Ik was van mening dat als je niet gezond bent dat je dan ziek bent alhoewel het in verschillende maten is.
En als je gezond bent ben je gezond.
Zij was van mening dat het niet te peilen is omdat het voor iedereen anders is.
Maar ik vraag me nu wel af wanneer ben je dan ziek en wanneer dan niet?

Weet jij het antwoord?

/2500

Het beste antwoord

Heel kort door de bocht: Verkoudheid is een infectie door een virus (meestal een rhinovirus of coronavirus, welke je lichaam probeert het lichaam uit te jagen. Dus: je lichaam is bezig met het bestrijden van een virus infectie, en dus ben je ziek te noemen: Je bent namelijk niet 100% gezond. Echter, deze vorm van ziek is voor de meeste mensen geen enkele reden om dingen te laten. Het is gewoon lastig.

Ik ben van mening dat je pas ziek bent als je lichamelijke conditie zo slecht is dat je onmogelijk je dagelijkse bezigheden kunt blijven doen. Een verkoudheid vind ik persoonlijk geen ziekte. Griep daarentegen wel.

"Ziekte is het tegendeel van gezondheid. Een mens is gezond, wanneer hij zich lichamelijk en geestelijk wel voelt en met zijn omgeving in harmonie kan leven. Zieke mensen voelen zich lichamelijk of geestelijk niet gezond of ze zijn niet in staat in harmonie met hun omgeving te leven. Deze zeer vage en wijde omschrijving geeft al aan, dat ziek zijn een breed scala van mogelijkheden omvat, variërend van eczeem tot zwakzinnigheid, van een verwonding van de huid tot misbruik van alcohol." Iedere gedachtenkronkel en hersenspinsel kan ervoor zorgen dat iemand dus ziek is! Alles wat de harmonie tussen jou en je omgeving verstoort kan een gevolg zijn van ziekte. Dus, als je verkouden bent kun je best ziek zijn, maar dit hoeft niet altijd zo te zijn. Je vriendin heeft gelijk dat het voor ieder mens anders is. Filosofisch benaderd, is het eigenlijk net als kunst: "Iets is kunst, wanneer iemand zegt dat het kunst is." Dat hoeft niet altijd de kunstenaar zelf te zijn. "Iemand is ziek, wanneer iemand zegt dat deze ziek is." Dat hoeft niet altijd de persoon zelf in kwestie te zijn. (Ziek zijn(zoals bij verslaving) kan iemand natuurlijk ontkennen. Wat niets af doet aan het ziek zijn zelf. Kun je hier wat mee?

Stel zelf een vraag

Ben je op zoek naar het antwoord die ene vraag die je misschien al tijden achtervolgt?

/100