Wat zijn oorzaken van diarree?

Toegevoegd na 14 minuten:
En welk gevaar lopen kinderen op bij diarree?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Ziekten
1.2K

Antwoorden (6)

buikgriep, verkeerd voedsel gegeten, bacterie in voedsel of water
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
uitdroging bij kinderen is te voorkomen met ORS en bouillon
Niet gevarieerd eten. Veel snoepen. Chocolade.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
door gebruik van olie in voedsel,door te veel water of besmet water,door bacterieen,door aspartaam of andere suiker vervangers enz..

Toegevoegd na 18 minuten:
bij langdurige diaree kan je kind uitdrogings veschijnselen krijgen . goed blijven drinken.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Alcohol, een aandoening aan de darmen (pds, crohn).
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Als je zenuwachtig bent krijg je meestaal ook diarree.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Er zijn honderden uiteenlopende oorzaken van diarree. Dit zijn de meest voorkomende:
*Angst en stress
Iedereen herkent ongetwijfeld de diarree vóór een belangrijke sollicitatie, vergadering, examen of onderzoek. Bij sommige mensen neemt dit extreme vormen aan. Diarree kan ook afwisselen met constipatie. Dan spreekt men van een prikkelbare, spastische darm, in vakkringen IBS (irritable bowel syndrome) genoemd.

*Voeding
Sommigen krijgen last van diarree bij inname van fruit of fruitdrankjes, alcohol, te gekruid of te vet voedsel. Deze stoffen kunnen de darmwand irriteren en diarree veroorzaken. Anderen zijn intolerant of allergisch voor bepaalde voedselsoorten (bijv. melkproducten of tarwe).

*Infecties door kiemen
In onze streken zijn virussen de meest voorkomende oorzaak van een plotse diarree, niet alleen bij kinderen, maar ook bij volwassenen. Hoe minder ons lichaam reeds contact gehad heeft met bepaalde kiemen (virussen of bacteriën), hoe groter de kans is op een infectie. Daarom komt diarree meer voor op reis omdat in bepaalde landen bacteriën voorkomen die wij in in België en Nederland niet kennen. De meeste virale en bacteriële infecties zijn ongevaarlijk.

*Andere
Bij chronische diarree kunnen er heel wat uiteenlopende oorzaken zijn. In dat geval is een doktersbezoek zeker aangewezen. Een arts zal dan de nodige onderzoeken doen om die oorzaak te achterhalen.

Uitdroging vormt bij kleine kinderen het grootste gevaar. Dit verschijnsel kan binnen korte tijd optreden bij diarree en aanhoudend braken. De combinatie met hoge omgevingstemperaturen en koorts versnelt het proces. Directe medische zorg is nodig bij matige tot ernstige signalen van uitdroging.