hoe kan het toch dat steeds meer ,vooral vrouwen last hebben van borderline .. het is n moderne ziekte want 15 jaar geleden hoorde je er niemand over?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Ziekten
1.2K

Antwoorden (7)

In de opvoeding is vandaag veel minder structuur en houvast aanwezig dan vroeger. Als er regels zijn, dan zijn die onderhandelbaar of soms vaag. Ook zijn er veel meer invloeden in de opvoeding, vroeger had je ouders en school, nu komt via het internet en tv de hele wereld je huiskamer binnen om je kind te beinvloeden. Dat betekent dat het voor jongeren veel ingewikkelder wordt om op te groeien. BIj sommigen resulteert dat in borderline, maar je kunt niet van 'borderlinekinderen' spreken. Je kunt de diagnose pas stellen als iemand achttien is, als zijn persoonlijkheid gevormd is.

Daarvoor kan een kind wel symptomen van borderline vertonen, of zich zo gedragen dat je denkt: hij is borderliner, maar een bepaald gedrag vertonen in een bepaalde periode van je leven is niet hetzelfde als een blijvende persoonlijkheidsstoornis hebben. Over de oorzaak van borderline tasten we nog altijd wat in het duister. Genen kunnen een invloed hebben, maar het is overwegend de omgeving die bepaalt of je kwetsbaar bent voor borderline. Dat is mijn persoonlijke mening, maar niet iedereen denkt daar zo over. (bron)

En het is tegenwoordig veel minder taboe om het hierover te hebben, daarom komen er mede dankzij de media steeds meer gevallen naar boven.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik heb de diagnose toch echt voor mijn 18e gekregen!
Al moet ik wel zeggen dat er eerst gesproken werd van Borderline -trekjes, na het eerste psychologisch onderzoek.
Daarna dus de diagnose Borderline.
Deze ziekte bestaat al langer en is geen mode verschijnsel. De herkenning en erkenning is er nu alleen duidelijker. Dus nee het is geen modeverschijnsel hiermee ondermijn de erkenning. Ja meer vrouwen dan mannen hebben deze ziekte. De ziekte kan door verschillende oorzaken ontstaan. Let wel mensen die hieraan lijden hebben een zeer vervelende ziekte niet te onderschatten hoeveel ellende dit in hun leven veroorzaakt.
12 jaar geleden
15 jaar geleden waren er net zoveel mensen met deze diagnose als nu,alleen werd je toen der tijd misschien gek of vreemd gevonden.
Psychiatrische zorg word in Nederland steeds beter,er worden goede diagnoses gesteld,patienten reageren doorgaans goed op medicatie.Ik bedoel niet dat het te genezen is.
Verder is er misschien meer begrip in de maatschappij,men vind het makkelijker om er mee te dealen als het een naam heeft.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Er is nu meer over bekend.
Ik heb zo'n hekel aan de term moderne ziekte.
Alsof het een modeverschijnsel is.
Ik heb zelf Borderline,ben diverse keren opgenomen geweest en heb hier ook medicatie voor.
Het is vreselijk moeilijk hier mee te leven.
Vooral in combinatie met een eetstoornis.( in mijn geval Anorexia,veel Borderliners hebben ook een eetstoornis)
Mijn tante kreeg 17 jaar geleden ook de diagnose Borderline,dus toen hoorde je het zeker ook wel.
Maar om op je vraag terug te komen: je hoort er nu ook veel meer over dankzij internet.
Zo'n 15 jaar geleden was internet nog niet zo groot als nu,en daarvoor hoorde je dus nog minder hierover.(behalve in tv programma's die er speciaal over dit onderwerp gingen)
Maar het bestond dus wel!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Daar heb je wel gelijk in,dat ben ik met je eens.
Dat er idd steeds meer mensen uitzichzelf beweren dat ze Borderline hebben,alsof ze dit willen.
Dat noemen ze kopieergedrag volgens mijn psych.
Veel Borderliners doen bijv. aan automutilatie,niet omdat dat zo leuk is maar om je spanningen zo af te reageren.
Een tijdje geleden werden hier op GV achter elkaar vragen over gesteld door mensen die dat ineens ook allemaal deden en daar wel trots op leken te zijn.
Leek ook wel even een modeverschijnsel te zijn.
Ik heb zelf wel eens een meisje ontmoet die mijn littekens zag en die heel enthousiast begon te vertellen dat zij en haar vrienden dit ook deden.Idd alsof het een modeverschijnsel was.
Ik begrijp je vraag dus wel,maar als je echt Borderline hebt is dat zo moeilijk..
De naam 'Borderline' bestaat al sinds het begin van de vorige eeuw, de ziekte zelf al veel langer.

Dat je de term borderline steeds vaker lijkt te horen, is vooral het gevolg van steeds verfijnder diagnostiek. Zolang de mensheid bestaat, zijn er mensen met verschijnselen die niet stroken met de maatschappelijke verwachting.

Aan die verschijnselen werd een naam gegeven: ‘Borderline’. Borderliners, zo bedacht men aan het begin van de vorige eeuw, zitten tussen psychotisch en neurotisch in, een grensgeval dus, vandaar de naam.

Later is steeds nauwkeuriger vastgesteld in hoeverre deze patienten een aantal overeenkomsten hebben die een aparte diagnose borderline rechtvaardigen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
De _naam_ is nieuw.
Maar veel ziektes en syndromen die allang bestaand, krijgen soms een ander etiket, waardoor de ziekte nieuw lijkt.
Als je oudere literatuur leest, vraag je je af of de hoofdpersonen tegenwoordig ook niet borderliner genoemd zouden worden, denk aan Eline Vere van Louis Couperus, of Een liefde van Lodewijk van Deyssel bijvoorbeeld.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Het was er eigenlijk altijd wel, maar heeft nu pas een naam. Het zit in je genen en hoeft dat niet te ontwikkelen als je vertrouwensband niet geschaad wordt door geliefde personen om je heen. helaas gebeurt dat vaak wel, zeker als het kind met zulke genen opgroeit met een narcistische ouder, zie je dat vaak gebeuren. Ze trekt verder in haar leven dan ook narcistische personen aan.

Het is volgens mij ook weer van naam aan het veranderen. Borderliners zijn vaak ook behept met HSP. Het hoeft niet slecht te zijn geen van alle stoornissen, je kunt met alles om leren gaan, zolang je er voor open staat.

Het is waar dat je steeds meer informatie tot je krijgt ook en daar heel gevoelig voor kunt zijn. Op tijd aan de rem trekken is heel belangrijk. Doorgaan veroorzaakt probleemgedrag. te passief zijn ook. Uitdaging is belangrijk. Wat ook erg vaak voorkomt onder Borderliners is een andere geaardheid. Zij zijn vaak bisexueel. Heel creatief, heel gevoelig, heel lief en heel bijzonder en andersdenkend.

Toegevoegd na 46 seconden:
Ik noem bewust de negatieve kanten even niet. Die worden al te vaak benoemd. Zat over te vinden op internet ook voor wie dat wil weten.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
+!
plusje van mij voor dit antwoord.
Positief idd,in plaats van negatief.
En je beschrijft mij zowat!
Weet je hoe vaak ik HSP heb gehoord?!
Ik heb dit zelf nooit in verband gebracht met mijn Borderline.Ik ga nu maar eens opzoeken wat precies inhoudt.
En creatief ben ik zeker weten.
Ik schilder,teken,maak zelf sieraden,schrijf zelf verhalen.
In het ziekenhuis moesten we als onderdeel van therapie Mandala's inkleuren.Nou,toen kon ik me goed uitleven hoor,ik kreeg zelfs veel complimenten.
Alleen dat bi-sexuele:nee,ik niet.
Ik kan me echt niet tot meiden aangetrokken voelen,haha!
Maar 2 Borderline-vriendinnetjes zijn wel bi,maar ook dat had ik niet met elkaar in verband gebracht.
En dat anders denken..tja,veel mensen vinden mij vaak een beetje raar.
Nou ja..jammer dan.
Maarre..ik ben benieuwd hoe kom je hier bij?
Ben nieuwsgierig,laat het please nog ff horen,oke?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Lieve Laurena, vandaar dat ik me connected voel met jou. IK hou van mensen met dat etiketje, niet vanwege het etiketje, maar omdat ze heel bijzonder zijn, veel in zich hebben. Daarmee kan ik ook zeggen dat ik veel van mezelf houd, ik heb zelf dat etiketje ook. IK weet dat nu ruim tien jaar. En toen ik de diagnose kreeg, tegelijkertijd met PTSS, ben ik me gaan aansluiten bij een mailgroep op Yahoo. Daar waren alleen maar bordies, Ik zag vele overeenkomsten tussen hen. Het liep niet lekker... veel bordies krijgen namelijk nogal eens ruzie en de groep donderde uit elkaar. Daar heb ik een aantal mensen aan overgehouden waar ik nu nog steeds contact mee heb.
Ik richtte de groep "persoonlijkheden"op samen met mijn vriend toen. Die groep hebben wij samen 5 jaar gedraaid en gemodereerd, en draaierig dat we waren:P nee hoor geintje. IK heb veel dingen ontdekt in die tijd. We hadden alle prettig gestoorden bij elkaar en veel gespreksstof. daar kwamen veel eigenschappen overeen, vooral onder de bordies zeg maar... het bi-zijn, ook onder de mannen maar meer bij vrouwen, het creatieve, mannen waren meer agressief en naar buiten gekeerd, vrouwen meer naar binnen, automutileerden vaker dan mannen ook. Waar mannen agressie meer botvierden op anderen. Ook allemaal bijzondere persoonlijkheden... andersdenkend, grenzeloos... maar toch met grenzen... lastig uitleggen maar ik denk dat je wel snapt wat ik bedoel...
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
btw... HSP is meer een gave dan een probleem... in de bieb zijn er veel boeken over... er is ook een dun boekje dat heet "HSP als kracht of zoiets... zal morgen wel ff opzoeken als je interesse hebt...
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Bedankt voor je uitgebreide reactie!!
Ik ben wel benieuwd naar dat boekje.
Dus als je meer info hebt,graag!
Misschien leer ik mezelf dan een beetje begrijpen(en accepteren),ik hoop als dat lukt ik misschien ook mijn eetstoornis kan overwinnen.
Ik hou helemaal niet van mezelf..:'(
Jij dus wel?Je straalt dat zelfs uit vanaf je foto,vind ik.
Mijn psych zegt tegen me dat ik mooi ben en erg intelligent en de moeite waard,maar ik voel het niet.
Want ook veel mensen vinden me vreemd en raar.
Ik voel me soms zo'n buitenstaander.
Had jij dat vroeger ook?
Moest dit ff kwijt..
Ik denk gewoon dat jij dit wel begrijpt.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Het is een heel dun boekje, mooi als je moe bent, om mee te bginnen, want das zo uit. Het heet: Hooggevoeligheid als kracht en van den Beuken is de schrijver. ISBN: 9020201735. Gevoeligheid leren hanteren als een verfijnd instrument. niet "misschien" je kunt het :) Zodra jij lekkerder in je vel zit namelijk, lost dat zichzelf op. Kunst is dus te zorgen dat JIJ je lekkerder gaat voelen. over van jezelf houden kun je hier op gv zoeken, dan kom je daar veel over tegen. GD heb ik heel veel steun aan gehad in het leren houden van mezelf, door oude obstakels op te lossen.
Wil je wellicht eens op msn praten, met mij? (zo ja geef je prive dan je adres even)
Ja ik was ook een buitenpoepert en dat ben ik nog steeds. En ik ben er trots op! Ik ben ik, waarom moet ik zijn als een ander? Als anderen dat willen: prima, maar ik wil dat niet. Wat is vreemd? Wat is raar? Wat hoort zo? Moet iets zo horen? Als jij iets doet is dat jouw manier. Waarom is dat dan raar als mensen in je naaste omgeving dat niet doen>? Want zoveel andere mensen op de wereld doen wél hetzelfde als jij. Er is niets dat een ander niet ook doet, ook al weet je het niet altijd van elkaar...
Betitel jezelf dan desnoods als : Eeen beetje vreemd maar wel lekker en prettig gestoord" ga jezelf maar zo zien dan., geheid dat je er naar gaat leven en van jezelf gaat leren houden. Houden van jezelf doe je niet even van het een op het andere moment. Het Vóórnemen van jezelf te gáán houden is een goede start. Verwen jezelf. Al wat je wilt doen... ga - IN BABYSTAPJES - heel belangrijk - dat ook doen... pak er steeds een stukje bij dat je leuk vind om te doen. leg steeds iets weg wat je niet leuk vind om te doen... in heeeeeeeeeeeeeeele kleine stapjes... want dan blijft het gehandhaafd op de langere termijn... En onderga jij een metamorfose en geloof je eindelijk zelf ook, dat jij een prachtige witte zwaan bent... amen u.u En ja, Ik begrijp je als geen ander, en ik heb nog steeds wel momenten van depressie. Maar slechts een dag of een paar uur. En ik gebruik geen medicijnen meer, al anderhalf jaar. Ben jij dat op die foto?