Wat houd kouvatten in? (Zie beschrijving)

Mensen hebben het altijd over kouvatten. Is dat een soort ziekte net als griep of is het een oorzaak van een griepje of verkoudheid etc. (dat het je weerstand aantast waardoor je minder immuun bent voor een virus?)

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Ziekten
15.7K

Antwoorden (5)

Als je een kou gevat hebt, dan ben je verkouden.

Niks meer en niks minder.

Een stevige verkoudheid wordt nogal eens een griep genoemd, maar is het niet.

Het heeft ook niet letterlijk te maken met een "KOU" die
je kunt pakken.
Ook niet dat je verkouden kunt worden doordat het koud is.

De naam suggereert dat verkoudheden worden veroorzaakt door afkoeling. Dit verband is niet wetenschappelijk bewezen.
Maar omdat een verkoudheid vaker voorkomt in de winter, wordt het ook wel "kou vatten" genoemd.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Je kunt niet verkouden worden door kou. Ook dat is een overdraagbare virus.
Nee, op het moment van verlaagde weerstand en je wordt blootgesteld aan een lagere temperatuur en je wordt dan ziek dan zeggen ze je hebt een kou gevat. Maar kouvatten is geen ziekte het kan de oorzaak zijn en de griep of verkoudheid is het gevolg.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Door de koude kan je lichaam minder weerbaar zijn voor virussen. Als mensen dan ziek worden zeggen ze: "Ik heb een koudje gevat". Echter door kou kan je nooit ziek worden, er is altijd een bacterie of een virus voor nodig.
Eigenlijk zou het moeten zijn: "Ik had het koud dus heb eerder een virusje gevat. ;-)"
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verkoudheid wordt veroorzaakt door de honderden leden van twee compleet verschillende families van virussen. Vaak gaat het om een lid van de familie Rhinovirus, maar meestal gaat het om een Coronavirus. Virussen verspreiden zich via de lucht (hoesten) en door lichamelijk contact.

Onzin. Kou heeft er niks mee te maken. Wie in de kou of op de tocht staat, loopt geen grotere kans verkouden te worden dan wie keurig zijn jas dichtknoopt.

Niemand ontkomt aan verkoudheid. Alleen mensen die voortdurend op de vlucht slaan voor verkoudheidsslachtoffers en obsessief hun handen wassen, zouden besmetting kunnen voorkomen. Maar als een gloednieuwe virusvariant uw neus binnendringt, gaat u gegarandeerd voor de bijl.

Kinderen hebben een uitstekende weerstand, maar omdat hun afweersysteem nog maar weinig virussen heeft meegemaakt, zijn ze vaak de dupe: 10 à 12 keer per jaar. Een volwassene, met een meer ervaren afweersysteem, overkomt het gemiddeld vier keer per jaar.

Er duiken voortdurend nieuwe virusvarianten op, maar in de zomer verloopt de verspreiding ervan moeizaam. Als het kouder wordt en we vaker binnenzitten, krijgt een virus alle kans om iedereen te bereiken.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Kouvatten is een uitdrukking die vroeger ontstaan is, omdat mensen toen dachten dat je een verkoudheid kreeg van de kou.
Maar verkouden worden of 'kou vatten' heeft weinig te maken met koud weer, regen of wind. Misschien dat een verkoudheid in jaargetijden met slecht weer wat vaker voorkomt, maar ook tijdens fraai zomerweer kunt u 'kou vatten'. Verkoudheid wordt veroorzaakt door een virus. Verkoudheidsvirussen zijn er vele, het gehele jaar door.