Op pensioengerechtigde leeftijd is het risico op een hartziekte aanzienlijk groter dan in je jonge jaren.
Het is belangrijk dat je je bewust bent van de risicofactor leeftijd omdat risicofactoren elkaar versterken. Risicofactoren als overgewicht, LDL-cholesterol of hoge bloeddruk leggen meer gewicht in de schaal naarmate je ouder wordt. De leeftijd gaat tellen bij mannen van 55 en bij vrouwen van 65.

Voor het 35ste levensjaar is een hartinfarct zeer zeldzaam. Tussen het 55-ste en het 65ste jaar krijgen vooral mannen met hartziekten te maken. Het risico op een hartinfarct is voor mannen in die leeftijd zes keer groter dan voor vrouwen, omdat vrouwen tot de overgang worden beschermd door het geslachtshormoon oestrogeen. Na de overgang is het risico op een hartziekte voor mannen en voor vrouwen min of meer gelijk.
Deze cijfers betekenen niet dat mannen onder de 55 en vrouwen onder de 65 zich geen zorgen hoeven te maken. Slagaderziekte is een sluipend ziekteproces dat al jaren aanwezig is voordat het aan de oppervlakte komt door een hartinfarct of een beroerte. De vetstrepen in de slagaderen die het begin van slagaderziekte vormen, worden al bij kinderen gevonden. Risicofactoren zijn van alle leeftijden, de gevolgen zijn vooral voor later.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
ik vroeg me dit af omdat ik al lang last heb van hartkloppingen nu had ik al enkele dagen een drukkende pijn op de borst die naar de rug en armen uitstraalde uit ervaring (mijn bijde ouders hebben al een hartinfart gehad mijn vader op zijn 41ste en mijn moeder op haar 58ste) weet ik dat dat symptomen zijn van een dreigend infarct en ik ben nu dus doodsbang ook al zegt mijn cardioloog vrijdag nog dat de pompfunctie van mijn hart perfect is...ik ben 26jaar
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Kan me voorstellen dat jij je zorgen maakt, maar er kunnen ook andere oorzaken zijn bijv spanningen, roken teveel koffie en tekort aan magnesium, bloedarmoede en een overactieve schildklier. Heb je daar ook op getest?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
ik rook niet en drink geen caffeine nu hebben ze bloed genomen en ik zou morgen weten wat er aan de hand is de dokter dacht ook aan een overactieve schildklier
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Hoop dat de uitslag meevalt dan voel jij je ook wat geruster
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
ja ik hoop het ook...ook al zegt de cardioloog je hart is in orde je maakt je toch altijd zorgen ik zal mij zeker geruster voelen als ik weet dat ik geen bang moet hebben voor mijn hart :)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Vraag me af waarom iedereen mij een min geeft? Graag toelichten onbekende minnaars...
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Prima antwoord hoor. + ter compensatie.
Volgens mij echt alle leeftijden.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Op elke leeftijd, dus ook op bijv. je 15de. Vorige week is namelijk iemand hier in de buurt op de camping gestorven aan een hartinfarct...

Toegevoegd na 26 seconden:
Op zijn 15de dus.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
beangstigend ! :s
Afhangende van de omstandigheden op elke leeftijd. Het komt bij jongere mensen wel minder vaak voor dan bij oudere mensen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Vanaf de geboorte. Er worden nog steeds kinderen geboren met een hartafwijking en helaas overlijden nog steeds pasgeborenen hieraan. In sommige van deze gevallen zou je kunnen spreken van een hartinfarct, maar in de regel zegt man dan dat het kind is overleden aan een aangeboren hartafwijking.
12 jaar geleden
vanaf elk leeftijd. Ik ken het verhaal van een ongeboren kind...
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
In principe vanaf elke leeftijd, alleen naarmate je een generatie opschuift neemt het risico erop steeds een beetje toe. Het ligt er ook een beetje aan hoe je met je gezondheid om gaat, rook je, drink je alcohol, gebruik je drugs, sport je overmatig, eet je veel vet, heb je veel stress? enz enz.
Verder kan iedereen zoiets gebeuren in een schrikbarende onvoorziene omstandigheid....ongelukken bijvoorbeeld, angstige momenten.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
er is geen leeftijd ik denk meestal tussen 40 jaar en ouder
en als je gezond eet en veel beweegt en sport en geen vette dingen eet dan veel drinkt en veel groenten en fruit eten.