Kun je in iedere cel van je lichaam kanker krijgen?

Of zijn er ook cellen waar geen kanker voorkomt?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Ziekten
2.4K

Antwoorden (4)

Ja dat kan, kanker is, zeer simplistisch gesproken, een cel die zijn eigen celdeling niet meer onder controle heeft door externe danwel interne factoren en daarom ongecontroleerd doordeelt.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Kanker kun je overal in je lichaam krijgen. Het kan in je botten zitten of je bloed, je huid, je hersenen of je darmen en op nog veel meer plaatsen. We noemen de soort kanker naar de plaats waar de foute celdeling in iemands lichaam is begonnen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Het lichaam van een mens bestaat uit heel veel bouwstukjes, de cellen worden daardoor opgetrokken. Elke cel heeft een opdracht, de levensverwachting in een richting te sturen. Als er ook maar één celletje zo wordt verandert dat hij zijn opdracht niet meer kan doen gaat hij zich ongemerkt verdelen, dan begint langzaam een tumor die goedschiks of kwaadschiks kan zijn. Kwaadaardige tumors kunnen belangrijke lichaamsopdrachten in gevaar brengen. Een heel gevaarlijke eigenschap is dat de cellen uit elkaar gaan die zich op die manier door je lichaam verspreidt. Die slechte cellen kunnen bijv. met je bloed naar andere plekken in je lichaam worden gebracht, daar kunnen nieuwe tumors ontstaan. Die worden door de stoot tegen de kankercellen verder in het lichaam verspreid. Mensen worden dan sneller ziek. Die ziekte heeft dan nare gevolgen voor het verdere leven van de patiënt. De mensen zeggen dat ongeveer 80-90 procent van de sterfgevallen het meeste aan de tumor ligt. Kanker ligt niet alleen aan één ding, er zijn verschillende dingen waardoor je kanker kunt krijgen. Elk mens heeft iets van zijn opa, oma, vader of moeder in de vorm van kankergenen. Een gen is een erffactor een drager van informatie. Waarin je lichaam bepaald wat voor kleur haar je krijgt of hoe lang je zal worden. In elke lichaamscel is dat anders.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
kan het ook in het bloed van de navelstreng voorkomen? Ik dacht altijd dat dat 'Blanco" van alle cellen was
Ieder mens heeft al kankercellen in zich alleen hoeft die ziekte zich niet gelijk te uiten.